hyresavtal

Hur ska lagen från 2012:978 tolkas i detta fall?Om en inneboende ( hyr ett rum i en villa där även ägarna bor ) har skrivit på ett kontrakt som säger att hon har 3 månaders uppsägning, hur ska då den lagen tolkas? Gäller kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen som du nämner är lagen om uthyrning av egen bostad 2012:978. Eftersom du verkar hyra ut i egenskap av privatperson är det mycket riktigt den lagen som skall tillämpas istället för 12 kap. i jordabalken (hyreslagen).

Hyresavtal

Oavsett om ett hyresavtalet är skrivet på bestämd eller obestämd tid kan det sägas upp 3 §. Som utgångspunkt är uppsägningstiden för hyresgästen en månad och tre månader för hyresvärden 3 § 2 st.

Ert kontrakt

Däremot finns det visst utrymme att avtala om annat. Viktigt att betona är däremot att avtal aldrig får vara till nackdel för hyresgästen. Sådana avtal blir istället utan verkan enligt 2 §. Uppsägningstiden för hyresvärden får med andra ord vara längre än tre månader, men däremot inte kortare. Detta eftersom lagen skall verka som ett minimiskydd för hyresgästen, för att förhindra oförmånliga avtal.

Däremot skulle en uppsägning på tre månader för hyresgästen vara till nackdel för denne och är således inte förenligt med 2 §. Istället är det en månad eller kortare som kan avtalas.

Slutsats

Det går att avtala om längre uppsägningstid för hyresvärden men inte för hyresgästen än vad som är lagstadgat. Det vill säga det går att avtala om 3 månader eller mer för hyresvärden och 1 månad eller mindre för hyresgästen.

Hoppas du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Melina PapadopoulosRådgivare