Hyresavtal mellan hyresgäst och tredje man

Hej Jag undrar över en sak och behöver hjälp.

Mina föräldrar äger en villa och dom bor ganska stort.De står som ägare för huset.

Jag hjälper föräldrarna med att hyra ut rum i villan för att dryga ut deras dåliga pension.

Min fråga är.

På kontrakten som jag skriver under med hyresgästen så står det att jag är hyresvärden fast jag inte äger huset.

Gäller mitt kontrakt då? Eller behöver någon utav mina föräldrar skriva kontrakt med hyresgästen för att de är de verkliga ägarna för villan,huset?

Jag vill bara hjälpa mina föräldrar.

Tack på förhand hoppas att ni kan ge mig ett svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresavtal

För hyresavtal föreligger inga specifika formkrav, utan så länge hyresvärden och hyresgästen har en överenskommelse så är den överenskommelsen bindande. Om hyresvärden eller hyresgästen begär det så ska dock hyresavtalet upprättas skriftligen (12 kap. 2 § JB).

Förhållandet mellan hyresgäst, hyresvärd och tredje man

Eftersom det är dina föräldrar som äger rummet i villan så är dina föräldrar att betrakta som faktiska hyresvärdar, trots att avtalet upprättas mellan dig och hyresgästen. Däremot kan ett avtal mellan hyresgäst och tredje man (dig) bli gällande om det finns en fullmakt. En fullmakt innebär att person A (föräldrarna) ger person B (dig) ett uppdrag att utföra någonting åt person A:s räkning (uthyrning av rum) (10 § AvtL). Det betraktas då alltså som att hyresvärden och hyresgästen ingått avtal, även fast avtalet ingåtts med hjälp av en mellanman.

Gällande i ditt fall

En fullmakt kan vara både skriftlig och muntlig. Förutsatt att det finns en överenskommelse mellan dig och dina föräldrar att du får hyra ut rummet i deras villa så är den överenskommelsen bindande. Kontraktet som upprättas mellan dig och hyresgästen är alltså giltigt. Jag skulle dock rekommendera att du och dina föräldrar upprättar en fullmakt, för att styrka att du har rätt att hyra ut rummet, eftersom muntliga avtal kan vara svåra i bevissammanhang. Fullmakten ska upprättas i enlighet med vad ni är överens om. Exempelvis kan ni skriva något i stil med; "Denna fullmakt avser uthyrning av gästrummet på Adressvägen 1. Namn Efternamn har rätt att för vår räkning ingå avtal med framtida hyresgäster. Hyresbeloppet ska avse XXXX sek. Både fullmaktsgivaren och fullmäktigen har rätt att säga upp denna fullmakt när så önskas.". Tillägg sedan namnteckning och datum på fullmakten.

Vänligen kontakta Lawline på nytt vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare