Hyresbetalning

Hej!

Undrar vad som är en godkänd betalning mellan mig och en privat hyresvärd enligt lag, samt måste jag få kvitto? Räcker det jag och hyresvärden är överens!

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hyresförhållanden omfattas av hyreslagen. Det enda som lagen säger gällande betalning av hyran är att hyresbeloppet vara bestämt i hyresavtalet (12:19 JB) och beloppet betalas sista vardagen före varje kalendermånads början (12:20 JB) om inget annat bestämts i hyresavtalet.

Vad som är en godkänd betalning av hyresbeloppet specificeras inte i lagen. Det räcker därmed att ni är överens om hur och när betalningen ska ske.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare