Hyresvärd lämnar över lägenhet i annat skick än avtalat, kan jag lämna lägenheten utan uppsägningstid?

Hej jag och min kille flyttade in i en lägenhet på en tomt för 3 veckor sen men flera grejer i lägenheten stämmer inte med det hyresvärden sa när vi skulle flytta in. Tex finns det inget internet eller uppkoppling så vi kan inte ringa. Hon har klagat på att vi duschar för mycket och kräver att få komma in i lägenheten för att se hur vi möblerat den. Vi har sagt upp lägenheten och undrar om vi kan flytta ut och slippa betala för de 3månader som uppsägningstiden är

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så vill du veta om ni kan flytta ut ur lägenheten utan att behöva betala hyra under uppsägningstiden. Tillämpliga regler hitta vi i 12:e kap. Jordabalken (JB). Först och främst måste några rättsliga aspekter utredas:

Finns det ett giltigt hyresavtal?

Jag tolkar som ni har tagit över ett förstahandskontrakt av en lägenhet som ni nu hyr i andrahand av denne. Ni kan ha ingått ett muntligt eller ett skriftligt avtal gällande hyresförhållandet. Som huvudregel är både muntligt såväl som muntliga avtal bindande men det är alltid att föredra att ha ett skriftligt avtal där avtalsbestämmelser framgår då det är lättare att bevisa vid en eventuell tvist.

Jag tolkar som att ni har kommit överens (muntligt eller skriftligt) med hyresvärden att ni tänker hyra direkt av denne och då är det att tolka som att ett bindande avtal har uppstått mellan er. Även att ni har brukat lägenheten i utbyte mot ersättning styrker faktumet att det hyresavtal föreligger mellan er.

Därför kan 12 kap. 3§ JB aktualiseras; att ett hyresavtal gäller för obestämd tid om inte annat har avtalats. Uppsägning krävs därför för att avtalet ska sluta gälla.

Har hyresvärden fullgjort sin underhållsskyldighet?

En uthyrare har en underhållsplikt för att lägenheten tillhandahållas med en sådan standard att den är i ett skick att den, enligt den allmänna uppfattningen i orten, anses vara fullt brukbar för det avsedda ändamålet, 12 kap. 9§ JB. I ert fall är ändamålet att ni ska kunna bo där. Underhållningsplikten fortlöper även under hyresperioden, 12 kap. 15§ JB.

Vid bristande underhållning från hyresvärdens sida kan hyresgästen ansöka hos hyresnämnden att hyresvärden ska avhjälpa bristen genom ett s.k. åtgärdsföreläggande.

I ert fall verkar det främst handla om att det saknas internetuppkoppling samt att hyresvärden har åsikter kring möblering och duschbruket.

Hyresvärden har tillåtelse att oanmält gå in i lägenheten under vissa förutsättningar:

Om mindre reparationer och förbättringsarbeten ska utföras.Vid visning av lägenheten.För att utföra brådskande arbete och nödvändig tillsyn.

Finns det belägg för att undvika behöva betala hyra för uppsägningstiden?

Som framgår av frågan verkar ni redan ha sagt upp lägenheten och hyresavtalet kommer då upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Däremot finns det undantag då ett hyresavtal kan sägas upp med omedelbar verkan. Förutsättningen för att det ska kunna ske framgår enl. 12kap 16§ JB;

1.Att lägenheten blivit så förstörd att den inte kan brukas till det avsedda ändamålet,2.Hinder eller men på annat sätt uppstår i nyttjanderätten utan att hyresgästen är vållande,3.Att hyresvärden brister i sin underhållsskyldighet eller4.Myndighetsbeslut om förbud för hyresgästen att bruka lägenheten hindrar nyttjandet.

Sammanfattning

Det framgår som väldigt sannolikt att ni har ett giltigt hyresavtal som skulle reglera uthyrningen. I det avtalet vet jag inte om det är avtalats om någon internetuppkoppling, men vad som framgår så stämmer inte lägenheten överens med vad som avtalats fram. Det är dock lite oklart vad det är som inte stämmer överens.

Min rekommendation skulle vara att ta kontakt med hyresnämnden då denne kan ta bättre ställning till om hyresvärden har brustit i sin underhållningsskyldighet och om ni kan säga upp er lägenhet med omedelbar verkan eller om ni måste betala hyra under uppsägningstiden.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Tom JendbroRådgivare