Hyresvärden vägrar åtgärda högljudda grannar

Behöver verkligen er hjälp då hyresvärden inte tar detta på allvar. Grannen som bor ovanför mig är då ett bygg företag. De håller på med sitt jobb under olämpliga tider. Detta börjar ta på mitt psyke och fysiska hälsan då jag inte kan sova pga störningar. Kontaktat hyresvärden men inte fått hjälp. Vad ska jag göra. Kan ni vägleda mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i 12 kap jordabalken (JB). Det saknas dock regler om exakt hur höga ljudnivåer som är acceptabla i en hyresrätt.

Om din hyresvärd inte hjälper till

Nästa steg om hyresvärden själv inte vill åtgärda problemet är att ta det till hyresnämnden. Hyresnämnden kan agera som medlare eller fatta ett beslut om störningen skulle uppfattas som allvarlig och oacceptabel i lagens mening. Det kan vara bra att informera din hyresvärd om att du tänker ta problemet till hyresnämnden om hen inte ingriper först.

Har du rätt att få hjälp?

Det är svårt att säga vad som är en tillräckligt allvarlig störning för att det krävs ett ingripande. Som exempel kan man titta på Naturvårdsverkets riktvärden om buller från byggplatser, och vad som anses vara en acceptabel ljudnivå vid olika tidpunkter på dygnet. Om ljudet i din lägenhet överstiger detta är det mycket möjligt att du inte ska behöva stå ut med det.

Det är upp till dig att kunna bevisa störningarna om tvisten skulle gå till domstol. Ljudinspelningar, anteckningar över störningarna och eventuella textkonversationer med dina grannar och hyresvärd kan vara bra bevis.

Hur kan du gå vidare?

Eftersom jag inte kan bedöma dina chanser att lyckas med en process utifrån informationen i frågan rekommenderar jag att du kontaktar Hyresgästföreningen. De har stor erfarenhet av denna typ av ärende och kan ge dig en bättre prognos. Det kostar pengar att bli medlem i Hyresgästföreningen, men det är en mindre risk än att ta målet direkt till hyresnämnden. De kan också representera dig i domstol om det skulle komma till det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare