Hyresvärdens informationsskyldighet

Har jag som hyresvärd skyldighet att inom en viss tid informera hyresgästerna om att fastigheten kommer att byta ägare ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det faktum att en nyttjanderätt belastar din fastighet inskränker inte din äganderätt. Du kan fortfarande genomföra en giltig försäljning av din fastighet och det föreligger då ingen skyldighet för dig att informera dina hyresgäster om försäljningen. Enligt 7 kap 11§ jordabalken (1970:994) (JB) har du däremot en skyldighet att vid försäljningen göra förbehåll om nyttjanderätt som inte är inskriven. Resultatet blir att hyresrätten även gäller mot den nya ägare. Om du inte gör ett sådant förbehåll och hyresrätten förfaller har de drabbade hyresgästerna rätt att kräva dig på skadestånd för din försummelse, 7:18 JB.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare