Hyresvärdens relation till andrahandshyresgästen

Hej! Ett återkommande problem i lägenheten jag bor i är att det blir stopp i avloppet i köket så grannens avloppsvatten med matrester fyller min diskho. Hyresvärden har sagt att det inte går att fixa problemet permanent och att jag ska höra av mig när det händer så att de kan komma och rensa det ungefär en gång i halvåret/kvartalet. Igår (midsommardagen) hörde jag av mig och bad dem komma snarast och de sa att de skulle komma under morgondagen (idag, söndag). Jag frågade vilken tid och de sa att de skulle höra av sig en stund innan. Idag väntade jag till klockan sju och efter att jag ringt två gånger skickade jag ett sms och frågade om de skulle komma eller ej samt bad om att få kompensation i form av avdrag på hyran om de inte skulle komma eftersom det inte går att diska eller använda köket på ett fungerande sätt. Till svar fick jag en varning och hon bad mig flytta ut omgående. Står på andrahandskontrakt där hennes dotter är förstahandshyresgäst. Hon skickade sedan ett sms där hon bad denne förstahandshyresgäst leta efter en ny hyresgäst. Har hon rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en andrahandshyresgäst hyr en lägenhet uppstår inget avtalsförhållande mellan hyresvärden och andrahandshyresgästen. Istället är det ett avtalsrättsligt förhållande mellan första- och andrahandshyresgästen och ett mellan hyresvärden och förstahandshyresgästen. Det innebär att om förstahandshyresgästen har ett hyreskontrakt med hyresvärden och fått tillstånd av hyresvärden att hyra ut i andra hand så är det förstahandshyresgästen som hyresvärden ska vända sig till rörande alla angelägenheter som rör lägenheten.

Har du skrivit ett andrahandskontrakt med förstahandshyresgästen och detta är godkänt av hyresvärden så är alltså hyresvärdens agerande inte rätt, denne kan inte vända sig direkt till dig och be dig flytta ut då ni inte har något avtal. Vill hyresvärden hyra ut lägenheten till någon annan så är det till förstahandshyresgästen som denne ska vända sig. Då har förstahandshyresgästen ett besittningsskydd som sträcker sig 3 mån från uppsägningen (för hyresavtal på obestämd tid eller om hyrestiden är bestämd till längre än 3 månader, se 12 kap 4 § Jordabalken, här).

Du bör alltså höra av dig till förstahandshyresgästen som du (troligtvis) har skrivit kontrakt med och berätta vad som hänt. Du bör då även påpeka att hyresvärden har en underhållsplikt att se till att lägenheten är fullt brukbar, se 12 kap 15 § Jordabalken (här). Vid hyra av bostad gäller även att hyresvärden ska se till att bostaden uppnår "lägsta godtagbara standard" vilket bland annat innebär att huset inte får ha brister i sanitära förhållanden såsom stopp i avlopp osv, se 12 kap 18 a § Jordabalken (här). Skulle inte hyresvärden åtgärda dessa problem bör du höra av dig till hyresnämnden.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare