hyresvärdens underhållsskyldighet

Bor i en hyreslägenhet.Flyttade in juli 2020.Märkte inte förrän senare att en pytteliten målad färg vit i badkaret. Tyckte inte det störde så jag bara tänkte de lagat med emaljfärg.Nyss har det blivit större och färgen försvunnit.En cm ca.Ringde Stockholmshem idag 22/2-22 som säger att jag nog orsakat skadan och annars ska det stå i protokollet vilket det inte gör.Det missats så mycket i protokoll småsaker och jag skulle aldrig ljuga...har ju hemförsäkring om jag råkar göra något. Lägenheten var tom för renovering i april när besiktningen gjordes. Jag flyttade in i juli och det var renovering ända fram tills jag flyttade in.Då måste det ha hänt under renoveringen.Lägenheten totalrenoverades.Vad ska jag göra? Är en ärlig fattig noggrann pensionär.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Jordabalken (JB). Av 12 kap. 9§ JB framgår att hyresvärden på tillträdesdagen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Dagen du flyttat in ska alltså bostaden vara bebolig och i acceptabelt skick annars kan du vara berättigad skadestånd. Enligt 12 kap. 15§ JB gäller hyresvärdens underhållskyldighet under hela hyresperioden. Hyresvärden är likaså skyldig att med skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk. De åligger alltså hyresvärden att åtgärda den försämring som uppstått i lägenheten och inte ni såvida inte ni orsakat störningen. Ni skulle återigen kunna argumentera för att skadorna som uppstått är en konsekvens av slarvigt arbete under renoveringen. Jag har dock svårt se att ni skulle kunna vinna ett argument genom att framföra att hyresrätten inte varit i acceptabelt skick- hyresrätten har ändå varit bebolig och på övergripande plan i acceptabelt skick. Detta innebär dock inte att ni inte bör ge det ett försök att resonera med det argumentet. Jag rekommenderar er främst att ta upp detta igen med hyresvärden och känner ni att hyresvärden inte agerar kan ni kontakta hyresnämnden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare