Hyresvärds ansvar för att installera en köksfläkt?

Bor i en hyresrätt där det inte finns någon köksfläkt. Har jag rätt som hyresgäst att få en fläkt installerad utan att jag ska betala den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 12 kap JB.

Hyresvärden ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap 15 § JB)

Om en bostadslägenhet inte anses uppfylla kraven för lägsta godtagbara standard får hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard (upprustningsföreläggande) (12 kap 18 a § JB). Det finns krav enligt sjätte och sjunde styckena vad som anses utgöra en lägsta godtagbar standard. Dock framgår inget krav på att hyresvärden ska installera en köksfläkt i lägenheten.

Som svar på din fråga ska skicket på lägenheten vara i sådant skick att lägenheten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Om hyresrätten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet utan en köksfläkt är hyresvärden inte skyldig att installera en köksfläkt. Jämförelsen görs med andra bostadslägenheter på orten.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare