Hyrt ut lägenhet i andra hand som möblerad, nu är möblerna utkastade

Hej , Jag har hyrt ut min lägenhet i andrahand och inligt hyreskontraktet har hon hyrt bostaden möblerad . Nu har hon slängt ut alla mina möbler och elo

elekroniska saker som tv micro osv i bodar som inte är avsedda att slätta möbler i utan som jag har haft höns i och som inte garanterar att de inte blir förstört av regn eller skadedjur som möss som gör bo i möblera . Vad kan jag göra . ? mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Det finns två alternativ. Det ena är om ni har reglerat uthyrningen med hjälp av en deposition, och det andra alternativet är om ni inte har avtalat om deposition.

Alternativ 1: Ni har ett avtal med deposition

I din fråga nämner du inget om hyresgästen har erlagt någon form av deposition vid själva tillträdet eller vad ni har för avtal. Det vanliga är att man i själva hyresavtalet har reglerat sådana här situationer genom att du som hyresvärd får behålla depositionen som hyresgästen har erlagt vid tillträdet, om möblerna som du har i din lägenhet blir förstörda. Har ni använt ett avtal från nätet så brukar detta normalt sätt finnas med. Min rekommendation är att du kikar i det avtal som ni har använt er av.

Alternativ 2: Ni har inget avtal med deposition

Är det däremot så att ni inte har ett avtal som reglerar någon form av deposition kan du istället polisanmäla hyresgästen för skadegörelse och kräva skadestånd/ersättning för dina förstörda möbler. Utöver det kan det även röra sig om ett avtalsbrott, då jag förutsätter att ni i avtalet åtminstone har nämnt att lägenheten/möblerna ska vårdas och att endast normalt slitage är godkänt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare