I vilka fall får en hyresgäst säga upp en hyreslägenhet utan uppsägningstid?

Hej! Det är så att jag är student och ska flytta in i ett studentboende om två dagar och har hört bra om området och att det är tryggt. Men nu har det hänt massa otryggheter där det är folk som går runt och knackar på fönster och trakasserar folk. Hyresvärden och polisen verkar inte ta detta seriöst. Jag har 3 månaders uppsägningstid och jag undrar om det finns något man kan göra för att säga upp kontraktet direkt. Vill inte betala 3 månaders hyra när jag inte ens kan känna mig trygg hemma.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till oss på Lawline.

Tolkning av frågan och tillämplig lag

Jag tolkar det som att du vill säga upp din studentlägenhet eftersom du inte längre vill bo i området på grund av att det inte längre känns tryggt. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av hyreslagen (12 kap JB).

I vilka fall får en hyresgäst säga upp hyresrätten utan någon uppsägningstid?

Som direkt svar på din fråga så har du tyvärr inte rätt att säga upp din studentlägenhet utan uppsägningstid på grund av att du nu tycker att området känns otryggt. Jag kommer att redogöra för dig nedan när en hyresgäst får säga upp en hyreslägenhet utan uppsägingstid, så att du får en större förståelse.

En hyresgäst får säga upp en hyreslägenhet utan uppsägningstid om vissa förutsättningar föreligger (12:6 JB). Exempelvis har en hyresgäst rätt att säga upp hyreslägenheten utan uppsägningstid om hyreslägenheten blivit förstörd och inte kan användas för ändamålet (12:16 JB). Ett annat exempel är om den som tidigare bodde i lägenheten inte flyttar ut (12:14 JB). Jag förstår att detta är jobbigt för dig, men tyvärr finns ingen grund som ger dig rätt i lag att säga upp lägenheten utan uppsägningstid, på grund av att området blivit mer otryggt. Detta är ju inte heller något som hyresvärden påverkar eller kan göra något åt.

Därför så kommer du ha en uppsägningstid på tre månader om du inte kommer överens om en annan uppsägningstid med din hyresvärd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har något annat du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Vänligen,

Hanna RudelövRådgivare