FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/11/2021

Indraget körkort vid narkotikabrott?

Hej, Jag blev tagen av polisen sittandes i en avstängd bil och så tyckte dem att jag var nervös så de ville kroppsvisitera mig och så hittade dem en grinder(till cannabis) i min ficka med spår av narkotika i. De tog in mig på pisseprov och blodprov som jag själv vet kommer vara positivt på THC. Jag har aldrig varit dömd för något inann och dem misstänkte mig för ringa narkotikabrott med syfte till eget bruk. Så undrar hur det blir med körkortet eftersom jag är på prövotid fortfarande och undrar om det kommer återkallas.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga hamnar vi i Körkortslagen (1998:488).

Ditt körkort kan återkallas av Transportstyrelsen ifall du gör dig skyldig till viss brott (5 kap. 1 § Körkortslagen). I detta fall blir det fråga om narkotikabrott. Vid berusning och liknande situationer har Transportstyrelsen rätt att återkalla körkortet på den grunden att du bedöms som opålitligt i trafiken. Här krävs det inte att du är dömd för brott utan själva användningen av narkotika och/eller alkohol i samband med körning kan leda till att körkortet återkallas (5 kap. 3 § 5 p. Körkortslagen).

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare