FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/02/2022

Indraget pass - ersättning?

På en resa till UK blev mitt pass indragen utan förklaring. Polisen i Malmö sa att det var en uppgift som kom från Skatteverket och att jag skulle kontakta dem. Jag kontaktade dem och fick svar att ingenting var fel och att jag skulle ringa till polisen igen.hela min resa gick åt att försöka lösa detta. Ingen myndighet ville erkänna att dem hade gjort fel och jag fick ringa fram och tillbaka mellan polisen och Skatteverket utan att får hjälp.

Jag åkte till den Svenska ambassaden i London och försökte skaffa nöd pass…..jag fick svar att dem inte kunde fixa det på grund av att mina uppgifter i datorn stämde inte. På min sista dag i England och efter enormt mycket stress fick jag ett samtal från ambassaden att problemet var löst och jag kunde hämta mitt pass. Det visar sig att jag fick ett samordningsnummer när jag flyttade till Sverige sedan fick jag mitt personnummer. Nu bestämde polisen/Skatteverket att stryka mitt samordningsnummer….fast dem tog bort mitt personnummer som misstag!! Jag befann mig i England utan pass och fick i princip noll hjälp. Jag lider av depression och panikångest och detta gjorde att jag mådde jätte dåligt.

Jag fick mitt temporärt pass bara några timmar innan jag skulle flyga till Sverige och det var jätte stressigt. Jag kunde inte njuta av min semester över huvudtaget på grund av en myndighet i Sverige har gjort ett enormt misstag!!

Min fråga till er är om jag har rätt till ersättning från Svenska staten på grund av detta, och hur mycket är rymligt att begära?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Skadestånd

I 12 § passlagen uppräknas några situationer då passmyndigheten kan återkalla ett pass. I ditt fall verkar bedömningen ha blivit felaktig och en följd av ett "misstag". Detta är därför att betrakta som ett fel i myndighetsutövningen.

Enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen ska staten ersätta personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet som staten svarar för. Du har med andra ord möjlighet att väcka en skadeståndstalan gentemot staten för det du har blivit utsatt för. För att staten ska bli ersättningsskyldig krävs det att det skadeståndsgrundande handlandet var oaktsamt. Bedömningen av om en myndighet har varit oaktsam ska vara objektiv. Vid den bedömningen är det av stor vikt vad för slags regel, norm eller princip som har åsidosatts, vad dess normskydd omfattar och vilka risker felet eller försummelsen innebär. Endast rena förbiseenden av en bestämmelse eller uppenbart oriktiga bedömningar anses utgöra fel eller försummelse i den mening som avses i 3 kap. 2 § skadeståndslagen (jfr bl.a. rättsfallen NJA 1994 s. 194 samt NJA 2013 s. 842 och 1210.) I ditt fall står det klart att en oriktig bedömning har gjorts, vilket också har medfört stor olägenhet för dig. Med andra ord bör sådan oaktsamhet som krävs föreligga.

Det du som utgångspunkt har rätt till är de merkostnader som du har haft till följd av detta, det vill säga faktiska ekonomiska skador för tex hotell, resor etc. som har ett direkt samband med felet. Det går även att framställa ett anspråk om så kallad ideell skada, vilket i ditt fall skulle vara på grund av att resan blev "förstörd". I detta led kan man således kräva ersättning motsvarande resans värde. Enligt 3 kap. 2 § jämförd med 2 kap. 3 § skadeståndslagen kan ersättning även utgå för kränkning om någon genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning allvarligt kränks genom vissa typiskt sett integritetskränkande brott. Tjänstefel kan enligt praxis endast under vissa begränsade omständigheter anses utgöra ett sådant brott. Regleringen i skadeståndslagen innebär därför att staten normalt sett inte är skyldig att ersätta ideell skada som uppkommer vid myndighetsutövning. Det finns således en möjlighet till att även tillerkännas ersättning för att din semester blev förstörd, särskilt mot bakgrund av att det innebär en kränkning att på felaktiga grunder fråntas sitt personnummer.

Sammanfattning och råd

Du har möjlighet att väcka en skadeståndstalan gentemot staten vid allmän domstol. I din stämningsansökan bör du dels yrka ersättning för merkostnader, dels för den ideella skadan innebärande att din resa blev förstörd.

Mitt råd är att du tar kontakt med en jurist som kan hjälpa dig med att utforma stämningsansökan samt vidare hjälpa dig med processen i domstol. Om du önskar sådan vidare hjälp kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare