Informera Kronofogden om arv vid skuldsanering

Min Mamma är 71 år och har fått skuldsanering beviljad. Nu gick hennes Mamma bort våren 2015 och dom kvarlevande barnen kommer att få ett arv på ca 40.000 vardera. Är Mamma enligt lag skyldig att tala om detta för kronofogden eller kan Mamma behålla dessa pengar utan ångest......
Mvh Kenneth

Lawline svarar

Hej Kenneth och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett av grundkraven för att beviljas skuldsanering är att personen i fråga inte kommer kunna betala sina skulder på många år, detta stadgas även i 4 § 1 p. skuldsaneringslagen (2006:548). Om det under skuldsaneringstiden sker en förändring av personens ekonomi ska Kronofogden informeras. Kronofogden bör informeras eftersom väsentliga och oförutsägbara förbättringar av personens ekonomi, som arv, kan medföra att skuldsaneringsbeslutet ändras genom omprövning. Omprövning kan ske då personen i och med arvet kan bedömas kunna betala en större del av skulderna. Detta stadgas i 24 § 1 st. 5 p. skuldsaneringslagen.

I och med detta bör din mamma informera Kronofogden om arvet eftersom det under skuldsaneringsåren har skett en förändring/förbättring av hennes ekonomi.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Azra HuzejrovicRådgivare