FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/09/2023

Ingår arv som inte är enskild egendom i en bodelning?

Min make har ärvt pengar och en bostadsrätt men arvet är inte angivet som enskild egendom. Om vi skiljer oss förblir hans arv hans eget? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur hanteras arv som inte är enskild egendom vid en skilssmässa

Vid er skiljsmässa så kommer all eran egendom fördelas mellan er genom en bodelning (9 kap 1 § första stycket Äktenskapsbalken). I den bodelningen ska allt ert giftorättsgods ingå (10 kap 1 § Äktenskapsbalken). Allt du och din make äger anses vara giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap 1 § Äktenskapsbalken).

Sammanfattning

Arvet som din man har fått kommer således ingå i bodelningen som sker vid en eventuell skillsmässa eftersom det inte är enskild egendom.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare