FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/02/2021

Ingår optioner som inte ännu utbetalats i bodelningen vid äktenskapsskillnad?

Hej,

Min man har begärt skilsmässa som är registrerad hos tingsrätten Dec 2020. (Skilsmässan går igenom i Juni 2021)

Om ett par månader (april 2021) faller hans optionsprogram ut. (Insats var 2019 och intjänande år var 2019-2020) Ska optionerna/Aktierna anses som gemensam egendom och därmed del bodelning eller ej?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kritiska tidpunkten

Bodelning ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad (skilsmässa) väcktes. Detta är vad som brukar kallas för den kritiska tidpunkten (9 kap 2§ 2 stycket äktenskapsbalken). Bodelningen ska därför göras med utgångspunkt i hur er egendom var fördelad det datum i december 2020 som skilsmässa registrerades. Det spelar därför ingen roll vad som händer efter det att ansökan om äktenskapsskillnad inkommit. Endast de tillgångar som du och din man har innan denna tidpunkt räknas med.

Ska optionerna/aktierna ingå i bodelningen?

Det optionsprogram som faller ut i april 2021 ska alltså inte ingå i bodelningen eftersom det inte är en tillgång som existerade när talan om skilsmässa väcktes i december.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare