FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/04/2022

Ingår semesterutgifter i underhållsstödet?

Hej. Jag har 3 barn (17, 14 och 10). Dom två äldsta bor hos sin mamma och kommer till mig när dom själva vill. Den yngste har bott växelvis hos oss båda. Vi har gemensam vårdnad för alla barnen. Nu har den yngste bestämt sig för att han vill bo hos mig och cykla till mamma när han känner för det. Jag betalar underhåll för dom två äldsta och nu har vi bestämt att jag drar av kostnaden för den yngste från det underhållet. Min exfru och hennes nye man har det betydligt bättre ställt än mig. Han har en väldigt bra inkomst och hon tjänar lite mindre än mig. Dom har även ett gemensamt barn plus att han har två egna. Min exfru har även fått ärva en ansenlig summa efter sin mor och mormor. De har nu bestämt att dom ska åka på en utlandsresa till hösten med samtliga barn. Min fråga är då om jag är skyldig att betala något för mina barns reskostnader eller om jag slipper det? Blir det någon skillnad eftersom den yngste bor hos mig gentemot dom äldre? Jag sitter tyvärr i en skuldsanering i fem år framöver så jag har ju ingen ekonomisk möjlighet att bidra extra till en sån här sak. Min exfru har inte sagt nåt om att hon vill att jag ska bidra (än) men det har varit på tapeten innan när min äldste son ville flytta till mig för några år sedan. Tack på förhand

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underhållsskyldigheten regleras i 7 kap. Föräldrabalken (FB). Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa. Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

Semesterutgifter: Det finns inget som tydligt reglerar hur sådana utgifter ska behandlas. Tanken med underhåll är däremot inte att de ska täcka eventuella semesterresor. Din exfru kan därför inte heller juridiskt kräva dig på pengarna även om du skulle få barnbidrag och underhållsstöd. Samtidigt kan tillägas att en förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern. Ifall din yngste börjar bo varaktigt hos dig bör således mamman betala underhåll för det barnet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare