FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/01/2021

Ingår surrogat till enskild egendom i bodelning?

Hej, 2009 köpte jag ett hus som singel med 500000kr som enskild egendom. Gifte mig 2014 och sålde huset och köpte vårat hus idag 2015 med pengar från första huset. Banken godkände inte hon som delägare pågrund av inga pengar eller inkomst. Huset står på mig. Vid en skilsmässa. Hur påverkar det bodelningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att frågan handlar om bodelning kommer jag att utgå från bestämmelserna i äktenskapsbalken (1987:230) för att besvara den. (vidare hänvisas äktenskapsbalken till som Äktb).

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom fördelas lika mellan dem i en bodelning, vilket framgår av 9 kap. 1§ Äktb. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1§ Äktb). Som utgångspunkt utgör allt som inte är enskild egendom giftorättsgods vilket framgår av 7 kap. 1§ Äktb.

Enskild egendom

Som enskild egendom räknas bl a, egendom behäftad med äktenskapsförord, gåva, arv eller testamente (7 kap 2§ Äktb). Som huvudregel ska även vad som trätt istället för enskild egendom anses vara enskild egendom (7 kap. 2§ 6p. Äktb). I denna situation ifall huset är köpt med enbart förmögenheten som är enskild egendom så ska det första huset ses som enskild egendom en så kallad surrogat. Enligt lagens ordalydelse bör det också omfatta det nyköpta huset ifall det köptes genom medel hänförliga till den enskilda egendomen. Det finns en snäv mängd praxis på hur det förhåller sig i praktiken, men paragrafen lydelse säger inte emot det. Så om det nya huset är köpt med medel hänförliga till den enskilda egendomen ska det undantas från en eventuell bodelning.

Det krävs dock att det ursprungs pengarna anses vara enskild egendom enligt 7 kap. 2§ Äktb, alltså ska det förhålla sig om gåva, testamente, arv mm. Dessutom ska det nya huset ha köpts med endast medel hänförliga till den enskilda egendomen, ifall det är en blandning av medel från enskild egendom och giftorättsgods så räknas det som blandat omfång och behandlas på annat sätt.

Sammanfattning

Vid en bodelning delas giftorättsgodset lika på makarna. Vad som utgör giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 2§ Äktb. Huvudregeln är att egendom som trätt in istället för enskild egendom även räknas som enskild egendom, så ifall ditt pengarna var enskild egendom enligt 7 kap. 2 § Äktb ska huset anses vara enskild egendom, såvida du köpt det med medlen från ditt gamla hus utan tillskott av medel hänförliga till giftorättsgods.

Hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare