Ingen rätt till arv från avliden styvfar

Hejsan.

Jag skulle vilja veta hur jag avsäger mig ett eventuellt arv ifrån en styvfar?

Han är gift med min mamma och jag vill inte ha nånting med honom att göra.

Han har fått för sig att jag är ute efter hans pengar, vilket jag absolut inte är.

Han har en son ihop med min mamma, min halvbror alltså. Och han är rädd att han ska få mindre pengar när/om han går bort.

Kan man skriva på något papper eller dylikt och visa för honom att jag inte alls vill ha hans pengar?

Vill som sagt inte ha nånting med den mannen att göra någonsin mer.

Finns det nått jag kan göra.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga har relativt många lager och kan gå någorlunda djupt, jag ska försöka förklara vad som kan hända steg för steg med din styvfars arv.

Först vill jag bara säga att det finns tyvärr inget du kan göra för att avsäga dig ditt arv. Detta gäller genomgående i hela arvsrätten för arv från alla personer. Men i ditt fall kommer det inte göra någonting för att du har inte rätt att få arv från din styvfar oavsett.

I mitt svar kommer jag hänvisa till ärvdabalken, som finns https://lagen.nu/1958:637. Jag förkortar härefter ärvdabalken till ÄB.

Vilka är berättigade till arv från en avliden person? Det är ganska självklart att ens släkt ärver pengar när man dör, men hur långt sträcker sig detta släktskap? Generellt kan man säga att det är endast personer man är släkt med genom blod, men detta kan såklart ändras med testamente. För att se vilka som är arvsberättigade kollar vi i 2 kap. ÄB.

Självklart är att ens barn ärver efter en person dör. Din halvbror kommer alltså att få arv när din styvfar dör, detta framgår enligt 2 kap. 1 § ÄB. Dessa ska ta allt arv. Finns det alltså barn kommer ingen annan ärva. Det är däremot en sanning med modifikation. Det finns ytterligare bestämmelser som reglerar vem som ärver. Men så länge din halvbror är i livet anses han vara helt arvsberättigad.

Men eftersom att din styvfar är gift med din mamma så kommer din mamma ärva honom om han dör, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Det är när din mamma dör som vi kan gå tillbaka till 2 kap. 1 § ÄB och se vad som händer. Då blir du arvsberättigad.

Så som du kan se finns det en viss möjlighet för dig att få ta del av din styvfars pengar. Alltså om han dör och pengar går till din mamma som du och din halvbror sedan får när hon dör. Men om det skulle ske i detta händelseförlopp, alltså om din styvfar dör först, därefter din mor så kommer din bror ha rätt till så kallat efterarv av din styvfar, detta framgår enligt 3 kap. 2 § ÄB. Detta gör att din bror i praktiken kommer att få ett större arv än dig efter din mor, men i teorin blir det pengar som din halvbror skulle ärvt av din far.

Som jag sa ovan så finns det inget du kan göra. Men vad du skulle kunna göra är att säga till din styvfar att det är möjligt att skriva ett testamente i vilket det står att all hans kvarlåtenskap ska tillfalla först din mor och vid hennes död ska det tillfalla din halvbror. Det får samma effekt som lagtexten, men kan ha en psykologisk effekt.

För att sammanfatta:

När din styvfar dör ärver din mor. När hon dör så får din bror ta del av mer arv från henne än vad du får för att kompensera av att han inte ärvde något när din styvfar dog. Du får såklart också arv av din mor, men jämfört med din halvbror blir det mindre. Detta går att reglera med testamente, men såhär blir utfallet utan testamente.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering eller vill att jag ska förklara något tydligare så lämna en kommentar på Lawlines hemsida.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare