Ingen rätt till tillsvidareanställning som lärare utan legitimation

Hej, Jag är utbildad ekonom (master). Jag jobbar två och halv år som obehörig gymnasielärare i ekonomi (sista två år hos samma arbetsgivare). De annonserar min tjänst varje år och det är inga legitimerade lärare som söker tjänsten då får jag förlägning varje år. Min fråga: eftersom jag planerar att börja under höst terminen med vidare lärar utbildning för att skappa behörighet och sen söka legitimation, kan jag få tillsvidare (fast) jobb under tiden eller vad är det som gäller? Tack på förhand!!

Lawline svarar

 Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din situation som om att du under två hela år jobbat som ekonomilärare på en skola, och till hösten tänker börja studera för att ta lärarlegitimation. Du undrar då om du kan få tillsvidareanställning under tiden som du studerar till lärare.

Jag ska besvara din fråga med att först beskriva reglerna kring att få tillsvidareanställning, sedan beskriva hur det fungerar med studieledighet, och till sist tillämpa informationen på ditt fall.

Tillsvidareanställning

Tillsvidareanställning finns det regler om i lagen (1982:80) om anställningsskydd, som förkortas LAS. I lagens 4 § sägs att alla anställningsavtal anses vara tillsvidare om inte en tidsbegränsad anställning har avtalats i enlighet med 5 § i LAS. 5 § säger bland annat att allmän visstidsanställning får avtalas, och i 5 a § sägs att om man har varit visstidsanställd hos samma arbetsgivare i minst 2 år ska man automatiskt bli tillsvidareanställd. Men då krävs det att det är 2 år av heltidsarbete. Har man jobbat mindre än heltid har man sammanlagt fem år på sig att jobba upp 2 heltidsår.

Som lärare finns dock särskilda regler i skollagen (2010:800). Enligt 2 § LAS ska dessa regler gälla framför LAS. I 2 kapitlet 20 § skollagen sägs att endast den med legitimation får anställas som lärare utan tidsbegränsat avtal. Det finns ett undantag i paragrafens andra stycke som omfattar de som undervisar i modersmål eller i ett yrkesämne.

Studieledighet

Det finns regler om studieledighet i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. 1 § stadgar att man har rätt till ledighet från jobbet för studier. 3 § säger att alla arbetstagare som varit anställda hos arbetsgivaren de senaste 6 månaderna har rätt till studieledighet. Detta gäller oavsett om man är tillsvidareanställd eller tidsbegränsat anställd. Det gäller också oavsett om man jobbar heltid eller deltid.

Enligt 4 § har arbetsgivaren rätt att skjuta upp ledigheten tills det att denne hittat en ersättare eller liknande.

Ditt fall

Nu har inte jag detaljerna kring ditt fall men ska besvara allt så gott jag kan.

Jag vill börja med att säga att du har full rätt till studieledighet trots att du inte är tillsvidareanställd, och det oavsett om du jobbar deltid eller heltid. För det andra vill jag säga att du som lärare inte omfattas av reglerna om tidsbegränsad anställning i LAS, du omfattas i stället av reglerna i skollagen.

Enligt skollagen har du inte rätt att bli tillsvidareanställd under din studieledighet eller alls innan du är legitimerad. Så fort du har din lärarlegitimation får du bli tillsvidareanställd, och då borde det ske omedelbart om du har jobbat heltid de senaste 2 åren. Har du inte jobbar heltid får de skjuta upp din tillsvidareanställning tills du har jobbat i sammanlagt 2 hela år. Du omfattas inte av undantagen i 2 kapitlet 20 § andra stycket skollagen då ekonomi inte räknas som ett yrkesämne. Listan på yrkesämnena finns här.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare