Ingen slutbesiktning med hyresvärden, kan jag ändå debiteras för bristfällig städning?

Jag har sagt upp mitt lägenhetskontrakt och sista dagen blir 30/4. Jag har i över 2 månader försökt boka besiktning och slutbesiktning utan resultat. Den 29/4 lämnar jag ifrån mig mina nycklar, kan hyresvärden be mig betala för åtgärder när jag inte längre har tillgång till lägenheten? Exempelvis klagomål angående städning eller spackling/målning. Det vill säga åtgärder jag hade kunnat åtgärda utan kostnad om jag hade haft tillgång till lägenheten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst i en lägenhet har man en s.k. vårdnadsplikt vilket innebär att man ska vårda lägenheten under den tiden man hyr den, enligt 12kap 24§ Jordabalken (JB). Vidare så innebär det att du som hyresgäst blir ansvarig för skador som uppkommer. Normalt slitage et dyl behöver inte hyresgästen ersätta.

Om det är så att hyresvärden då påstår att du som hyresgäst har orsakat en skada så är det upp till värden att bevisa det. Det görs vanligtvis genom att besikta och skriva under ett besiktningsprotokoll vid både in- och utflytt. Om värden vill ha ersättning - och det inte finns något besiktningsprotokoll - så blir det svårt för hen att bevisa att hyresgästen har orsakat skadorna.

Det sagt så faller städning inte in som en skada och dessvärre finns det inga lagregler att stödja sig på. Vanligtvis brukar flyttstädning regleras i hyresavtalet och undersökas i och med slutbesiktningen som genomförs innan utflytt. Rimligen borde du ges en möjlighet att åtgärda eventuell bristfällig städning/målning innan du blir debiterad.

Mitt bästa tips till dig, i brist på andra medel, är att ringa din hyresvärd som uppenbarligen verkar vara svårfångad och se om det går att boka in en besiktning snarast (då innan du flyttar ut).

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Tom JendbroRådgivare