Innebörden av det arbetsrättsliga begreppet Arbetsbrist

Hej, jag har en fråga från arbetsrätten. Tacksam för Ert svar! På en domstol blir hälften av juristerna uppsagda p g a arbetsbrist. Facket hävdar att det inte alls föreligger arbetsbrist och att uppsägningarna ska få allvarliga konserkvenser för rättssäkerheten. Är fackets invändning riktig? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Arbetsbrist innebär, i den arbetsrättsliga meningen, innebär inte att det saknas saker att göra utan innebär att någon blir uppsagd på grund av omorganiseringar. Det innebär att någon förlorar sitt jobb för att själva tjänsten som inte skall finnas kvar vid arbetsplatsen. Eller åtminstone att mängden som skall utföra den tjänsten skall minskas, och då tillämpar man sist-in-först-ut reglerna.

Själva anledningen till att tjänsten försvinner bygger då på en ekonomisk bedömning av arbetsgivaren, och den ifrågasätts i stort sett aldrig av domstol eftersom man anser att arbetsgivaren själv har rätt att bestämma hur verksamheten skall bedrivas.

Per definition skall det också vara allt som inte hänför sig till personliga skäl, beslutet skall inte ha något med den uppsagda som person att göra. Om så är fallet är det inte längre personliga skäl.

Arbetsgivaren har också, enligt 7§ i Lag om anställningskydd (som du hittar https://lagen.nu/1982:80), en omplaceringskyldighet. Det innebär att när en arbetstagare sägs upp måste arbetsgivaren erbjuda denne arbete på en annan plats i verksamheten om personen passar till den tjänsten.

Thomas HefnerRådgivare