Innebörden av lagstöd

Hej!

Skulle du kunna förklara för mig vad lagstöd är för något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man har lagstöd för ett påstående så innebär det att man får en särskilt vikt i det man säger. Det är någonting man kan "luta sig tillbaka på" som faktiskt ska gälla. Jag kan exempelvis säga att i Sverige har vi demokrati, vilket jag också kan ge lagstöd till genom att hänvisa till Regeringsformen kapitel 1 § 1. I den paragrafen framgår det att ”all offentlig makt utgår från folket”, vilket betyder att vi har demokrati.

Ett kanske mer praktiskt exempel är om du har beställt en vara på internet men av någon orsak inte blev nöjd och därför vill returnera varan. Men den du beställt varan av invänder och säger att du inte får returnera den. Då kan du kontra genom att säga att du som konsument alltid har rätt till en ångerrätt på 14 dagar genom att hänvisa till Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, kap. 2 § 10. Då får ditt påstående lagstöd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fredrik RisingRådgivare