FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/04/2023

Innebörden av preskription för brott

Vad gäller vid preskription av brott om åklagaren väcker åtal men en dom inte hinner vinna laga kraft innan brottet preskriberats? I mitt fall gäller det endast ett bötesbrott och därför en preskriptionstid på två år. En dom kommer troligen inte vinna laga kraft innan brottets preskriberats. Vad gäller i ett sådant fall? Kan en person ändå dömas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittas i 35 kap. 1 § BrB (brottsbalken, 1962:700).

Paragrafen, som har ett något ålderdomligt språk, kan vara svår att förstå. Lydelsen är att “påföljd ej må ådömas med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom” viss tid.

För att lättare förstå paragrafen kan man dela upp den i två delar. Först har vi att “påföljd ej må ådömas”, vilket är rättsföljden, att man inte längre får döma någon till ett straff. Här framgår det att det rör sig om preskription.

Sedan har vi den andra halvan, “med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet”. Här beskrivs metoden för preskriptionsavbrott. För att bryta preskriptionen måste den misstänkte häktas eller få reda på att åtal har väckts. Har åtal väckts är preskriptionen bruten.

Paragrafen kan därför läsas som att preskription har skett, om inte den misstänkte häktas eller erhåller del av åtal för brottet, inom viss tid. Det är alltså bara åtalet som måste ske innan preskriptionstiden går ut. Domen behöver inte  utöver det hinna vinna laga kraft.

Om det rör sig om ett bötesbrott, som i ditt fall, är preskriptionstiden enligt 35 kap. 1 § 1 p. BrB två år, om det inte kan följa svårare straff än fängelse i ett år. Enligt 35 kap. 4 § BrB räknas tiden som huvudregel från den dag brottet begicks. Åtal måste alltså väckas och delges den misstänkte innan det har gått två år från den dag brottet begicks. Av 45 kap. 1 § RB (rättegångsbalken, 1942:740) framgår att åtal väcks genom att åklagaren hos rätten skriftligen ansöker om stämning mot den som skall tilltalas.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga och du är alltid välkommen att vända dig till Lawline igen om du har ytterligare funderingar.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare