Intrång i företagsnamn vid annonsering

Mitt bolag ''X'' annonserar ofta på olika sökmotorer. Det gör även andra företag, såklart. Ett företag utmärker sig rejält eftersom dom annonserar sig själva som ''Y''. Kan det klassas som ett intrång på mitt företags namn? Det här för stor skada till vårt företag eftersom kunder som tror att dom bokat med oss egentligen bokar hos en annan part och när dom inte uppfyller vad som utlovats så riktas missnöjdheten hos oss och tillfogar skada på mitt företag i bland annat tillförlitlighet och service.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag först att förklara vad ensamrätt till ett företagsnamn innebär och sedan kommer jag att redogöra för de begränsningar i ensamrätten som finns. I din fråga har jag också anonymiserat företagsnamnen genom att ersätta dem med "X" respektive "Y". Längst ner kan du hitta en sammanfattning av mitt svar och råd för hur du kan gå vidare.

Ensamrätten till företagsnamn regleras i lagen om företagsnamn.

Ensamrätt och dess innebörd

Ditt bolag har ensamrätt till företagsnamnet förutsatt att namnet har blivit registrerat som företagsnamn eller om namnet har blivit inarbetat, det vill säga om namnet har blivit känt som en beteckning för din verksamhet inom er omsättningskrets. (1 kap. 2 §)

Ensamrätt innebär att ingen annan får i näringsverksamhet använda sig av ett identiskt kännetecken för en verksamhet av samma slag. Inte heller får någon annan använda sig av ett liknande kännetecken för en verksamhet av samma slag om det föreligger förväxlingsrisk eller risk att användning av kännetecknet leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder tecknet och innehavaren av ensamrätten. Därutöver krävs att användningen av kännetecknet medför skada för innehavaren av ensamrätten. (1 kap. 4 §)

Det andra företaget använder ett mycket liknande kännetecken. Det verkar också föreligga risk för uppfattningen att företaget har ett samband med ditt bolag, då kunderna riktar sina missnöjen mot er. Missnöjet, som härrör från användningen av det liknande kännetecknet, innebär sannolikt också en skada för ditt bolag avseende dess renommé.

Begränsningar i ensamrätten

Det finns dock ett par begränsningar i ensamrätten. Bland annat ger inte ensamrätten något självständigt skydd för en del av ett kännetecken som saknar särskiljningsförmåga. Ensamrätten hindrar inte heller att någon annan, när det sker i enlighet med god affärssed, i näringsverksamhet använder bland annat en benämning på verksamhetens art eller ett allmänt använt ortsnamn. (1 kap. 5 §)

Ditt företagsnamn består av en benämning på verksamhetens art och ett allmänt använt ortsnamn. Dessa ord har inte särskiljningsförmåga var för sig eftersom de är rent beskrivande i förhållande till tjänsten som företaget tillhandahåller. Det fullständiga företagsnamnet, det vill säga de enskilda orden tillsammans, borde dock anses ha särskiljningsförmåga.

Som nämnts hindrar inte ensamrätten att någon annan använder sig av en benämning på verksamhetens art eller ett allmänt använt ortsnamn förutsatt att detta sker i enlighet med god affärssed. Det andra företaget får alltså använda sig av de enskilda orden var för sig i syfte att beskriva tjänsten som den tillhandahåller. En annan slutsats är dock möjlig att dra när företaget använder orden i den kombination som den gör här, eftersom kombinationen då nästan motsvarar ditt företagsnamn.

Som exempel på en liknande situation kan nämnas mål PMT 16284-16, där användning av "Krantjänst Eskilstuna" och "Krantjänst i Eskilstuna" ansågs utgöra intrång i det registrerade företagsnamnet "Krantjänst i Eskilstuna AB". Domen är från 2016 och domstolen utgick därmed från lagen som föregick den nuvarande lagen om företagsnamn. Enligt min uppfattning överensstämmer dock den nya lagen med den gamla lagen avseende de aktuella lagrummen, varför det enligt min uppfattning är sannolikt att domstolen kan komma fram till samma slutsats även här.

Sammanfattning och råd

Du har ensamrätt till företagsnamnet om det antingen har blivit registrerat eller inarbetat. Ensamrätten innebär i stort sätt att ingen annan får i näringsverksamhet använda sig av ett identiskt eller liknande kännetecken. Ensamrätten hindrar dock inte någon annan att använda sig av exempelvis en benämning på verksamhetens art eller ett allmänt använt ortsnamn, förutsatt att detta sker i enlighet med god affärssed. Eftersom det andra företaget kombinerar orden på ett sådant sätt att det nästan motsvarar ditt företagsnamn är det sannolikt att de gör ett intrång i din eventuella ensamrätt. Jag kan tyvärr inte säga med säkerhet huruvida ett intrång föreligger eftersom domstolen kommer vid en eventuell prövning att göra sin egen bedömning utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

För att få det andra företaget att sluta annonsera sig på det sätt som det gör rekommenderar jag dig att i första hand kontakta dem. Du kan med fördel hänvisa till lagen och särskilt till det nämnda rättsfallet, PMT 16284-16. Eftersom rättsfallet utgör en allmän handling kan du begära ut det från Patent- och marknadsdomstolen. Företaget kan då förhoppningsvis inse att de gör ett eventuellt intrång och därmed sluta med den förevarande annonseringen.

I andra hand kan du stämma företaget vid Patent- och marknadsdomstolen för att därigenom få företaget att sluta annonsera sig och då kan du också rikta eventuella skadeståndsanspråk. Jag rekommenderar dock att du först vänder dig till vår juristbyrå för att få en ytterligare bedömning av huruvida ett intrång föreligger och för att få hjälp med stämningen.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare