Jag äger huset som jag och min sambo bor i - Ska vi upprätta ett samboavtal eller ett skuldebrev?

Hej Lawline! 2019 köpte jag ett hus tillsammans med min nuvarande sambo. Det var bara jag som la in handpenningen, och betalade för pantbrev och lagfart samt betalade för besiktningen. Jag vet att då vi inte skrev sambo avtal så äger vi båda lika mycket av fastigheten. Vi är idag sams och har inga planer på att separera men vill ändå skriva papper på pengarna som är i huset. Vad är då bäst skriva ett samboavtal from idag Eller är det enklare att skriva ett skuldebrev på 50% av pengarna jag la in vid köpet? Vill även gärna ha hjälp med detta avtal

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är sambolagen (SamboL).

Allmänt om processen ut när ett samboförhållande ska upplösas

Ett samboförhållande upphör exempelvis när sambor flyttar isär eller om någon av samborna avlider, 2 § 1 st. SamboL. När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra ska, på begäran av någon av samborna, den s.k. samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning och en sådan begäran ska framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 och 18 §§ SamboL. Det är endast sambornas gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom under förutsättning att egendomen har förvärvats för gemensam användning och inte utgör någons enskilda egendom, 3 § SamboL. Med bohag avses föremål som soffor, bord, köksgeråd och annat dylikt, vilket innebär att bilar, båtar, kontanter, värdepapper, konst m.m. inte blir föremål för någon bodelning. Det ska dock noteras att sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de även ändra på vad som tidigare överenskommits. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda parter, 9 § SamboL. Om formkraven inte är uppfyllda blir överenskommelsen ogiltig.

Såvitt jag förstår finns inget samboavtal träffat mellan dig och din sambo, vilket innebär att all samboegendom, dvs. det sammanlagda värdet av båda bostad och bohag, ska hälftendelas och detta alldeles oavsett vem som har köpt vad och/eller vem som exempelvis är lagfaren ägare av en fastighet och/eller eventuella ägarandelars storlek i en bostadsrätt. Om du exempelvis ensamt skulle ha köpt er bostad (för gemensamt bruk) är det en nullitet, dvs. en icke-fråga (en omständighet utan betydelse). Frågan avseende bohaget och vad som däri ska ingå i bodelningen kan jag dock inte besvara eftersom det är omöjligt för mig att veta exakt när möblemang och annat dylikt införskaffades. Men generellt gäller att vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses ha skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Det avgörande blir helt enkelt om avsikten med förvärvet har varit att egendomen skulle nyttjas tillsammans, se prop. 1986/87:1, s. 257.

Din huvudsakliga fråga - Vilket tillvägagångssätt ska väljas?

Det korta svaret lyder att ett samboavtal bör upprättas framför ett skuldebrev. På så sätt blir du garanterad hela fastigheten och därmed hela det värde som är knutet till denna. Detta är inte minst utomordentligt fördelaktigt om din sambo är eller i framtiden skulle bli hårt skuldsatt, vilket förklaras i det följande.

Din sambos eventuella skulder svara hon i och för sig ensamt för. Du har således ingenting med detta att göra. Däremot har hon rätt att från samboegendom, exempelvis hennes värdemässiga andel av bostaden, avräkna så mycket som behövs för att täcka skulderna. I 13 § 1 st. SamboL stadgas att vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde. Det sistnämnda är viktigt. När samboegendom ska fördelas ska alltså bodelningen göras med utgångspunkt i hur egendomsförhållandena såg ut den dag då samboförhållandet upphörde, 8 § 1 st. SamboL. Det som återstår av samboegendomen, efter att avdrag gjorts för att täcka skulderna, läggs sedan samman för att därefter värdemässigt hälftendelas, 14 § SamboL. Slutligen sker den s.k. lottläggningen. I 16 § SamboL sägs att med ledning av de andelar som har beräknats för samborna ska samboegendomen fördelas mellan dem på lotter. Det ankommer alltså på dig själv, tillsammans med din sambo, att bestämma vem som ska få vad om ni skulle gå isär. Om lotten för någon part blir större än andelen måste den som har fått egendom till ett för stort värde kompensera den andre genom att utge en skifteslikvid, dvs. en kompensation motsvarande mellanskillnaden.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av samboavtal, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare