Jag är andrahandshyresgäst och lägenheten har blivit uppsagd

Hej! Jag hittade en lägenhet på andrahand. Killen som var hyresgäst först hittade ett arbete på en annan ort, så jag fick bo i lägenheten utan tillstånd från hyresvärden, misstag nummer ett. Trots att jag har ett jobb, jag hade ett bra skäl att få stanna i lägenheten, men sen blev lägenheten uppsagd av hyresvärden. Min fråga just nu är; Jag har 4 barn hemma och jag har fast jobb. Jag har ingen annanstans att bo. Vad kan jag göra för att kunna stanna ett par månader till, tills jag får en lägenhet. Jag har bytt i lägenheten i 10 månader. Jag har fullt med möbler och allt, en sa till som jag glömde att nämna ovan, det är att jag inte visste om regler om andrahand uthyrning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om hyresförhållanden regleras i 12 kap. jordabalken, som även kallas för hyreslagen.

En hyresgäst måste ha en hyresvärds samtycke för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand enligt 12 kap. 39 § jordabalken, om inte annat följer av 12 kap. 40 § jordbalken. I 12 kap. 40 § jordbalken står det att en hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan, om hyresnämnden lämnar tillstånd för det. Upplåter man sin hyreslägenhet utan lov så riskerar man att förlora den (se 12 kap. 42 § punkt 3 jordabalken).

I ditt fall har lägenheten blivit uppsagd av hyresvärden och det innebär att lägenheten ska lämnas när hyrestiden har gått ut.

Eftersom du är andrahandshyresgäst och inte förstahandshyresgäst, så finns det inte så mycket du kan göra tyvärr. Mitt enda råd till dig är att be förstahandshyresgästen att prata med hyresvärden och be dem att avtala om en tid som sträcker sig önskad tid framåt för när lägenheten ska lämnas. Då hinner du kanske hitta ett annat boende.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare