Jag är utvisad från Sverige i 10 år p.g.a. brott, kan jag få uppehållstillstånd eftersom min flickvän bor i Sverige?

hej jag har blivit utvisad från sverige i 10 år på grund av ett brott! men jag har en svensk flickvän finns det någon chans att återvända till Sverige innan utvisning? för jag funderar på att gifta mig med henne !

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du om du kan få uppehållstillstånd i Sverige trots din tidigare brottslighet p.g.a. din relation med en kvinna som bor här. Jag kommer därför gå igenom reglerna för uppehållstillstånd till följd av anknytning och hur tidigare brottslighet påverkar möjligheten att få uppehållstillstånd.

Uppehållstillstånd till följd av anknytning

En utlänning som har för avsikt att gifta sig eller bli sambo med någon som är bosatt i Sverige har som utgångspunkt rätt till uppehållstillstånd (utlänningslagen 5 kap. 3 a §). För att du ska ha rätt till uppehållstillstånd enligt denna bestämmelse måste förhållandet framstå som seriöst. Poängen med det är att förhållandet ska kunna antas vara hyfsat bestående. En domstol kommer kolla på faktorer som att

- ni talar samma språk,

- har träffats ett antal gånger,

- att förhållandet varat en tid och

- ni i övrigt har god kännedom om varandra.

Det är svårt för mig att med säkerhet säga ifall ert förhållande uppfyller dessa krav utan att känna till omständigheterna kring er relation. Utifrån din fråga verkar er relation vara på allvar och då kommer dessa krav inte vara något problem. Du har alltså som utgångspunkt rätt till uppehållstillstånd på denna grund.

Innebär tidigare brottslighet att du inte får uppehållstillstånd?

Om den sökande gjort sig skyldig till tidigare brottslighet eller annan misskötsamhet kan det leda till att uppehållstillstånd inte beviljas (utlänningslagen 5 kap. 17 §). I ditt fall kommer du med största sannolikhet inte beviljas uppehållstillstånd eftersom brottet du är dömd för var tillräckligt allvarligt för att leda till utvisning.

Blir situationen annorlunda om ni gifter er?

Ifall du och flickvännen skulle vara gifta förändras situationen på så sätt att tidigare brottslighet inte per automatik innebär att du kommer nekas uppehållstillstånd. Det finns däremot fortfarande möjlighet att vägra dig uppehållstillstånd om du anses vara ett hot mot allmän ordning och säkerhet (utlänningslagen 5 kap. 17 a §). Tidigare brottslighet kan innebära att den dömde anses vara ett hot mot allmän ordning och säkerhet men det beror helt och hållet på vad för slags brottslighet det rör sig om. All brottslighet gör inte att du kommer klassas som ett sådant hot.

Jag vet inte vad du är dömd för så här kommer jag endast ge lite generella riktlinjer om vilka slags brott som gör att den dömde anses vara ett hot mot allmän ordning och säkerhet. Brott som smuggling eller ekonomisk brottslighet kan leda till utvisning men gör inte att personen anses hota allmän ordning och säkerhet. Det beror på att dessa brott inte anses hänga samman med allmän ordning och säkerhet. Vålds- och narkotikabrott är typiska hot mot allmän ordning och säkerhet eftersom de berör liv och hälsa.

Sammanfattning

Du har som utgångspunkt rätt till uppehållstillstånd om du har en flickvän som bor i Sverige och ni har för avsikt att bli sambos eller gifta er. Då måste du däremot kunna visa att förhållandet är seriöst. Tidigare brottslighet är däremot ett särskilt skäl för att inte bevilja dig uppehållstillstånd i Sverige på denna grund.

Om ni gifter er är inte själva brottsligheten skäl för att vägra dig uppehållstillstånd. Den kan däremot göra att du klassas som ett hot mot allmän ordning och säkerhet och du kommer då vägras uppehållstillstånd. Vilken slags brottslighet det rör sig om är avgörande för frågan ifall du anses vara ett sådant hot. Brott som riskerar liv och hälsa, t.ex. vålds- och narkotikabrott, gör att du kommer klassas som ett hot mot allmän ordning och säkerhet. Andra brott som smuggling eller ekonomisk brottslighet gör inte att du klassas som ett sådant hot.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare