Jag har hyrt ut min bostadsrätt utan tillstånd och hur fungerar tvångsförsäljning av bostadsrätt?

Hej, vi har en bostadsrättslägenhet som vi pg a missförstånd har hunnit hyra ut i andra hand innan avtal och underskrift skett med styrelsen. Nu har det diskuterats med styrelsen och överenskommet att hyresgästerna ska flytta ut snarast möjligt.

Min undran är ifall hyresgästerna inte hinner hitta något nytt boende och det dröjer. Vad har styrelsen för rätt gällande hysning eller tvångsförsäljning. Vad innebär det då om det kommer till tvångsförsäljning. Går det till kronofogden och säljs till ett skampris eller att huset går ut till visning och säljs därefter.

Eller blir man bara av med lägenheten utan att få något för det.

Tack för hjälpen.

Mvh,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostadsrätter regleras i huvudsak av bostadsrättslagen (BRL).

Det är inte tillåtet att hyra ut sin bostadsrätt utan tillstånd från styrelsen (7 kap. 10 § BRL). Om en bostadsrätt hyrs ut har föreningen rätt att säga upp bostadsrätten och tvinga innehavaren att flytta (7 kap. 18 § BRL). Det gäller dock inte om bostadsrättsinnehavaren slutar med andrahandsuthyrningen utan dröjsmål eller ansöker om tillstånd och får det beviljat (7 kap. 20 § BRL). Vad som är utan dröjsmål är inte definierat i lagen men det kan tänkas vara skälig uppsägningstid för din hyresgäst. Att din hyresgäst inte har hittat ett nytt boende är inte en giltig anledning till att fortsätta hyra ut i andra hand.

Om du inte slutar med andrahandsuthyrningen och blir uppsagd ska bostadsrätten tvångsförsäljas så snart som möjligt (7 kap. 30 § BRL).

Bostadsrättsföreningen ansöker om tvångsförsäljningen som genomförs av Kronofogdemyndigheten (8 kap. 1 § BRL).

Kronofogdemyndigheten säljer sedan bostadsrätten till högstbjudande och du får köpeskillingen med avdrag för Kronofogdemyndigheten och bostadsrättsföreningens kostnader (8 kap. 2 § BRL).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare