Jag köpte ett hus och jag vill hyra ett rum åt min mamma hos oss och min mamma är pensionerad, vilka lagar gäller?

Jag köpte ett hus och jag vill hyra ett rum åt min mamma hos oss och min mamma är pensionerad, vilka lagar gäller

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

De lagarna som är viktiga att kolla på är 12 kap jordabalken (JB) och lag om uthyrning av bostad. 12 kap JB handlar om hyra i allmänhet medan lag om uthyrning av bostad ger mer specifika regler för uthyrning i ditt fall. Inkomstskattelagen (IL) gäller i frågor om skatt på hyra.

Vad bör du göra nu?

I dessa lagarna finns mycket information om vad som gäller vid hyra av ett rum. Har du någon mer specificerad fråga får du gärna vända dig till oss med mer frågor.

Jag kan dock ge några tips om är bra. Det första är att med hjälp av en jurist upprätta ett skriftligt avtal. Du kan boka tid hos oss på Lawline så hjälper vi dig med det. Det andra är att teckna en försäkring om något händer. Det tredje är att kontakta Skatteverket så du vet vad som gäller vid beskattning.

Jag kommer ge några fler tips som kanske inte blir relevant då du hyr till din mamma. Då bör du göra en lista över de värdefulla sakerna som ni har i rummet och även rummet skick vid uthyrning. Det kan även vara bra att ta bilder. När hyresavtalet kan man besiktiga den så att inga skador har uppstått. Även brukar man som hyresvärd ta en deposition på 1-2 månader som kan täcka om det blir skador i rummet eller på huset.

Slutligen hade jag kontaktat en jurist innan uthyrning för att säkra att allt blir rätt i ditt särskilda fall. Du får gärna boka tid hos en av våra jurister på Lawline så hjälper vi dig.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare