Jag passerade en heldragen linje, vad kan hända?

Jag har en fråga, jag har svängt höger vid trafikljus men jag var i körfältet som åker raktfram så jag passerade över heldragna linjen men ingen polis har stoppat mig. Men vad kommer hända nu då jag har bara haft körkortet i ungefär en månad bara

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om prövotid

Eftersom du endast haft körkortet i en månad gäller reglerna för prövotid (3 kap 18 § körkortslagen). Prövotiden innebär att du om ditt körkort skulle bli återkallat får du inte tillbaka det efter spärrtidens utgång. Istället kommer du i en sådan situation behöva göra om de obligatoriska delarna av körkortsutbildningen, alltså att klara nya teoriprov och körprov, samt genomgå riskutbildning. Vilka överträdelser som gör att du blir av med körkortet är samma som om du inte skulle haft prövotid.

Konsekvenserna för ditt trafikbrott

Det du gjort är att ha brustit i följande av trafikanvisningar (2 kap 2 § & 3 kap 9 § trafikförordningen). Straffet för detta är penningböter (14 kap 3 § trafikförordningen). Om du inte var vårdslös på annat sätt genom din körning, som att du var nära att orsaka en olycka eller om du brutit mot trafikregler fler gånger, är det osannolikt att du skulle få annat straff eller indraget körkort.

Dessa konsekvenser kommer endast bli aktuella om polisen får information och kan bevisa att du körde över den heldragna linjen. Om din händelsen gått obemärkt, vilket verkar vara fallet, kommer ingenting att hända.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare