Jävig beslutsfattare vid ett icke-överklagbart beslut

Jag undrar hur en enskild kan angripa ett icke-överklagbart beslut om han eller hon efter att ha tagit del av beslut inser att beslutsfattaren är jävig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att beslut får överklagas om de kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt (41 § förvaltningslagen). För att du personligen ska få överklaga ett beslut så krävs det att beslutet angår dig och att det har varit till din nackdel (42 § förvaltningslagen).

Alltså grundar sig rätten för dig att överklaga ett beslut i att du personligen påverkas negativt på ett inte obetydligt sätt av beslutet. Det faktum att en beslutsfattare är jävig är alltså inte relevant för huruvida du har rätt att överklaga beslutet, utan skulle snarare vara relevant för att avgöra om beslutet borde ändras när en överklagan väl gjorts.

Det är svårt att ge ett mer utförligt svar utan att veta vad för typ av beslut det rör sig om, men sammantaget så har du tyvärr inte rätt att överklaga ett icke-överklagbart beslut på grund av att beslutsfattaren är jävig.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga och lycka till!

Tim AxellRådgivare