FrågaPROCESSRÄTTDomstol01/11/2021

Kallas alla målsägande till samma tid i rättegången?

Hej! Det är så att jag är kallad till en rättegång jag är målsägande . Men de finns även en annan tjej som är målsägande min vän . Kommer vi sitta på samma rättegång eller ha olika tider/dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huruvida du som målsägande och din vän som också är målsägande kommer att delta i rättegången under samma dag och tid är svårt att svara på. En rättegång kan avse flera olika brott som den tilltalade (den som är misstänkt för brott) står åtalad för. Om den tilltalade är misstänkt för olika brott gällande dig och din vän skulle det kunna vara så att ni blir kallade till rättegången olika dagar och olika tider. Så kan det även vara om förhören med er som målsäganden beräknas ta lång tid. Men det kan också vara så att ni blir kallade till samma dag och samma tid. Om du har fått kallelsen till rättegången bör du på den kunna se vilken dag och tid du är kallad, och så även din vän. Finns det några oklarheter kring detta kan du ringa den domstol dit du har kallats och fråga de som jobbar där. De kan hjälpa dig med frågor kring kallelsen och tider för rättegången.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare