FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/10/2023

Kallelse till bolagsstämma – Kan man ändra den ursprungligt bestämda tiden?

Kan styrelsen i ett aktiebolag ändra den i kallelsen till en bolagsstämma angivna tidpunkten (dvs. klockslaget) bara sådär eller finns det särskilda regler för just detta som man behöver ta ställning till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar huruvida det är möjligt för styrelsen att i kallelse till bolagsstämma ändra den ursprungligt angivna tiden och isåfall om det finns några särskilda regler som behöver iakttas. Den lag som blir tillämplig är aktiebolagslagen (2005:551) (hädanefter "ABL").

Av 7 kap 17 § ABL framgår att det är styrelsen som kallar till stämman. Vidare framgår det av 7 kap 24 § ABL att kallelsen ska innehålla uppgiften om bl.a. tid och plats. Om tiden behöver ändras är huvudregeln att det behöver ske en ny kallelse i enlighet med ABL:s regler. Det har i dock i doktrinen gjorts gällande att mindre ändringar kan ske utan att ny kallelse behöver ske. Man gör dock en distinktion mellan tidsändringar som innebär att stämman sker tidigare än i den ursprungliga kallelsen och tidsändringar som innebär att stämman sker kort efter det som stadgades i den ursprungliga kallelsen. Enbart den senare (som innebär att stämman sker efter den ursprungliga kallelsen) kan godkännas utan att ny kallelse behöver ske.

Sammanfattningsvis är det alltså sannolikt möjligt att göra mindre tidsändringar än det som framgick i den ursprungliga kallelsen förutsatt att det då rör sig om just en mindre tidsändring. Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du självklart välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Hugo ClemedtsonRådgivare