Kallt i hyresrätten

https://lagen.nu/1970:994#K12Hej, min hyresvärd är privat och det ska ingå värme i hyran, men hela vintern vi fryser,blir ofta sjuka ,har sagt många gånger men inget händer,sen hyra är högt just på ett ställe det borde absolut inte vara.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärdens skyldigheter regleras i 12 kap. Jordabalken (JB).

I 12 kap. 9 § JB. står att hyresvärden på tillträdesdagen ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Detta innebär att på dagen som hyresgästen flyttar in i bostaden ska den vara i ett beboeligt och acceptabelt skick. Under hyrestiden ska hyresvärden fortsätta att hålla lägenheten i ett sådant skick. Hyresvärden ska även i skäliga tidsmellanrum ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk, 12 kap. 15 § JB.

Om en bostadslägenhet, som hyrs ut av fastighetsägaren till en hyresgäst för annat än fritidsändamål och som inte utgör del av hyresvärdens egen bostad, inte har lägsta godtagbara standard, kan hyresnämnden på hyresgästens ansökan förelägga hyresvärden att vidta åtgärd som behövs för att lägenheten skall uppnå sådan standard. En lägenhet som inte är försedd med anordning inom lägenheten för kontinuerlig uppvärmning har inte uppnått den lägsta godtagbara standard, 12 kap. 18 a § JB.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Pearl Yeuki Ku ChiuRådgivare