Kan aktier utmätas?

Hej, har en ganska konkret fråga gällande vårt företag och en anställd som är delägare och har fått en fällande dom på sig. Det är så att denna person äger i dagsläget 43% av bolaget som är värderat till ca 8 MSEK. Om nu domen fastställs som då innebär frihetsberövande och skadestånd/skatteskuld på låt oss säga 2 MSEK så uppstår följande fråga för oss: Kan han tvingas till tvångsförsäljning och behöva avyttra andelar i bolaget för att justera skuldkravet eller är bolaget skyddat från privata "skulder"? Personen i fråga har redan löneutmätning via Kronofogden, justeras detta alltid via lön eller kan andra betalmedel komma i fråga att tas i besittning pga domen, alltså bolaget i fråga.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är utsökningsbalken (UB).

Allmänna hållpunkter

Utmätning förutsätter att den egendom som ska tas i mät tillhör gäldenären, dvs. den skuldsatte. Av 4 kap. 17 § UB följer att lös egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären eller om han eller hon enligt 18 eller 19 § ska anses vara ägare. Och i 18 § sägs att gäldenären anses vara ägare till lös egendom som denne har i sin besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör annan. Vidare gäller enligt 4 kap. 3 § 1 st. UB att utmätning endast får ske om det belopp som kan beräknas flyta in, efter avdrag för kostnader som uppkommer efter utmätningen, ger ett överskott som gör åtgärden försvarlig.

Den förevarande situationen - Vad gäller?

Det ska inledningsvis framhållas att aktier utgör lös egendom och att den aktuella medarbetaren, såvitt jag kan bedöma, har aktierna i sin besittning. Det är dock för mig ovisst vad anskaffningsvärdet ligger på. Men värdepapper är typiskt sett ett tillgångsslag som inte sällan brukar generera vinst vid en avyttring. En aktie utgör en ägarandel till vilken det finns kopplad en fordran på bolaget. I 5 kap. UB återfinns de s.k. beneficiereglerna (undantagsreglerna från utmätning), vilka under vissa i lag angivna förutsättningar kan åberopas av gäldenären Av 5 kap. 1 § 7 p. UB framgår exempelvis att från utmätning undantas pengar, banktillgodohavande, annan fordran och förnödenheter i den mån annat inte är föreskrivet och tillgången skäligen krävs för att gäldenären ska klara sin och sin familjs försörjning under en kortare period. Emellertid brukar aktier inte omfattas av det nyss nämnda undantaget. När det gäller fåmansbolag har Högsta domstolen (HD) dessutom uttalat att aktier i sådana bolag inte heller kan undantas på den grunden att dessa skulle vara att betrakta som arbetsredskap. I vart fall inte så länge aktierna har ett reellt värde, se avgörandet NJA 2004 s. 868.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utifrån ovanstående kan konstateras att vederbörandes andel i bolaget kommer att kunna utmätas med hjälp av domen, vilken fungerar som en exekutionstitel efter att domen har vunnit laga kraft, dvs. när den inte längre går att överklaga, se 3 kap. 3 § 1 st. UB. I synnerhet om aktierna, beroende på skuldens storlek, är det enda, bortsett från den lön som redan tas mät, som denne förfogar över i termer av tillgångar.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare