Kan arbetsgivare kräva att du utför arbetsuppgifter du inte är bekväm med?

Hej ! Kan du. Arbetsgivare tvinga dig till att göra arbetsuppgifter som du inte känner dig bekväm med ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Kan arbetsgivare kräva att du utför arbetsuppgifter du inte är bekväm med?

Som huvudregel inom arbetsrätten är det arbetsgivaren som fritt fördelar arbetsuppgifter mellan sina anställda. Det finns däremot vissa begränsningar i vad en arbetstagare är skyldig att genomföra inom ramen för sin anställning. Det första som du bör kolla på för att veta om du är skyldig att utföra en arbetsuppgift är om uppgiften faller inom ditt kollektivavtalsområde. Det har även genom rättsfall förtydligats, samt utvecklats, vad som en arbetstagare är skyldig att utföra för arbetsuppgifter. Genom AD 1929 nr. 29 skapades 29/29-principen, vilket innebär att du är skyldig att utföra alla de arbetsuppgifter som står i naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet som kan anses falla inom dina allmänna yrkeskvalifikationer.

Vad kan hända om du inte utför de arbetsuppgifter du blir tilldelad?

Faller uppgiften inom din arbetsskyldighet utifrån rubriken ovan kan en ordervägran leda till några olika resultat. Vid en bedömning av vad en ordervägran kommer leda till ska specifika omständigheter i det enskilda fallet beaktas. Skulle du till exempel vägra utföra en order på grund av att arbetet är särskilt tungt eller att det strider mot lag eller goda seder på arbetsmarknaden så kan det troligtvis inte utgöra sakliga skäl för uppsägning. Sker däremot ordervägran endast på grund av ovillighet att utföra en viss arbetsuppgift kan det vara grund för uppsägning.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare