Kan arbetsgivaren hålla kvar mig eller kan jag byta jobb?

Om har inte någon anställningsavtal men har sökt jobb hos annan flytt firma så kan arbetsgivaren hålla kvar denna jobben eller kan byta jobb utan att har ingen anställda endast timmar ???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om en arbetstagare kan söka jobb hos ett företag trots att man arbetar hos en annan arbetsgivare men utan ett skriftligt anställningsavtal.

För att avgöra om du anses anställd sedan tidigare behöver jag egentligen veta mer om din situation. Först kan dock konstateras att det inte finns något formkrav för att ett anställningsavtal ska tillkomma, det vill säga att ett sådant avtal kan ingås både muntligen, skriftligen och genom konkludent handlande. Att du exempelvis inte har skrivit på ett anställningsavtal utan enbart tackat ja alternativt agerat som om du har arbetat hos arbetsgivaren, kan därför ses som bindande.

Utan att veta vilken anställningsform du eventuellt skulle ha så har du förmodligen en uppsägningstid antingen enligt lag eller kollektivavtal. Detta innebär att du måste ange att du säger upp dig samt iaktta en viss tid innan du kan byta jobb (11 § lag om anställningsskydd).

Som svar på din fråga är det mycket möjligt att arbetsgivaren kan hålla dig kvar på jobbet en viss tid, om du anses anställd och har en uppsägningstid. För att ge dig ett säkert svar på din fråga måste jag dock veta mer kring din situation.

Om du vill ha mer hjälp med din fråga rekommenderar jag dig att boka tid med en av våra kunniga jurister. Annars hoppas jag att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare