Kan arbetsgivaren tvinga arbetstagaren till sjukskrivning?

Hej

Kan en arbetsgivare beordra mig till att gå hem och sjukskriva mig?

Problemet är att det uppstod en konflikt på arbetsplatsen och jag kände mig otroligt besviken och var ledsen.

Personligen mådde jag inte bra och chefen sa att jag skulle gå hem och sjukskriva mig.

Min fråga är om chefen gör rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det alltså var du som fick gå hem och sjukskriva dig? Om jag har tolkat din fråga fel så är du välkommen in med en ny!

Vad gäller?

Arbetsgivaren kan inte tvinga dig att sjukskriva dig. Men genom sin skyldighet och rättighet att leda och fördela arbetet så kan arbetsgivaren hindra dig från att vara på arbetsplatsen om hen anser att det är det rätta.

För att bli sjukskriven krävs ett läkarintyg som är utfärdat av en legitimerad läkare som har gjort bedömningen att sjukskrivning är en rimlig åtgärd för arbetstagaren.

En del kollektivavtal innehåller dessutom regler om att arbetsgivaren kan förbjuda arbetstagaren att arbeta för att förhindra t.ex. smittspridning. Kollektivavtalen innehåller då regler om vilken ersättning som arbetstagaren ska få.

Om en arbetstagare inte kan sköta sina arbetsuppgifter har arbetsgivaren en skyldighet att rehabilitera arbetstagaren så att hen kan sköta dem igen. Rehabiliteringen kan ske genom att arbetstagaren t.ex. blir omplacerad eller liknande.

Om du har fler frågor gällande dina rättigheter så råder jag dig att kontakta din fackorganisation.

Slutsats

Nej, arbetsgivaren kan tvinga arbetstagaren till sjukskrivning. För att bli sjukskriven krävs ett läkarintyg från en legitimerad läkare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare