Kan barn från tidigare förhållande få arvsrätt direkt?

Hej! Min man och jag har varit gifta i 10 år men har båda 2 barn från tidigare relationer. Om jag avlider innan min man, kan han göra av med mina barns arvsrätt? Eller tvärtom- kan jag göra av med alla pengarna? Om inte - när kan mina barn kräva ut sin arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som så att du vill veta om dina barn kommer få ärva dig direkt efter din bortgång eller om din kvarlåtenskap kommer att tillkomma din make.

Jag förutsätter att du och din make inte har några gemensamma barn, då det inte framgår i din fråga.

Jag kommer att bevara din fråga genom Ärvdablakens (ÄB) bestämmelser.

Särkullbarn

Du beskriver att du har barn i tidigare äktenskap än med mannen du är gift med i nu läget. Barnen från det äktenskapet har rätt att få sin arvsrätt direkt efter din bortgång, 3 kap. 1 § ÄB. De behöver inte vänta tills dess att din man har avlidit.

Slutsats

Dina barn från ditt tidigare förhållande kommer att ärva dig direkt efter din bortgång. Din make har inte rätt att ta över deras arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Nelly StarkengrenRådgivare