FrågaPROCESSRÄTTDomstol07/03/2018

Kan beslut om indraget körkort förklaras inte gälla tills vidare då beslutet överklagats?

Måste jag skicka in mitt körkort till Transportstyrelsen vid beslut om indraget körkort för en tid, om jag samtidigt överklagar beslutet till Förvaltningsrätten? Ska man inte avvakta Förvaltningsrättens beslut först?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt förvaltningsprocesslagen 28 § måste domstolen fatta ett interimistiskt beslut för att ett överklagat beslut från en myndighet inte ska gälla tills vidare. Det här betyder att förvaltningsrätten måste besluta att ditt körkort inte ska vara indraget fram tills de fattar beslut i ditt överklagade fall.

Vill du läsa lagen själv kan du klicka på länken. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare