Kan bostadsrättsförening förbjuda katter på innergården?

Hej, jag bor i en brf och har blivit tillsagd att jag inte får vara ute med min kopplade katt i sandlådorna på innegårdarna. Min katt varken kissar eller bajsar när han är ute. Det står inget specifikt i stadgarna eller ordningreglerna om djur på innegårdarna. Min fråga är: kan föreningen avhysa mig om jag fortsätter och vara ute med min katt på innegårdarna/sandlådorna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då din fråga rör en bostadsrättsförenings agerande kommer jag i mitt svar hänvisa till lagtext i bostadsrättslagen.

Bostadsrättsföreningen kan reglera frågan i sina stadgar

Inledningsvis kan nämnas att en bostadsrättsförening har rätt att ställa upp stadgar som innehåller vissa “regler” som ska följas inom bostadsrättsföreningen (1 kap. 2 § BrL). I stadgarna är det möjligt att reglera tillåtligheten av husdjur på innergården. Av din fråga framkommer det dock att den typen av regler saknas.

Bostadsrättshavaren är skyldig att bevara ordning även utanför lägenheten

Avsaknaden av stadgar som reglerar husdjur på innergården innebär dock inte nödvändigtvis att det är tillåtet för dig att vara ute med din katt där. Du som bostadsrättshavare är skyldig att bevara sundhet, ordning och gott skick även utanför ditt hus (7 kap. 9 § BrL). Det innebär alltså att du har ett ansvar för ordning/ skick av innergården.

Eftersom att det saknas stadgar och ordningsregler avseende husdjur på innergården i din förening, utgår jag från att bostadsrättsföreningen anser att promenaderna med din katt i sandlådan innebär att sundhet/ ordning inte bevaras. Det här kan utgöra grund för förverkande av bostadsrätten (7 kap. 18 § BrL).

Rekommendation att kontakta din bostadsrättsförening

Min rekommendation är att ta vidare kontakt med din bostadsrättsförening och be de förklara varför du inte få promenera med din katt i sandlådan. Det vore även lämpligt att du poängterar att katten varken kissar eller bajsar under promenaderna. Ifall att du och din bostadsrättsförening har olika syn på situationen kan du ta kontakt med hyresnämnden, som kan medla i er tvist.

Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare