Kan bröstarvingens andel testamenteras bort till barnbarn?

Hej Min mormor vill inte att hennes dotter ska ärva hälften när hon går bort. Utan hon vill att jag och min bror ska ärva mer än våran mamma. är detta möjligt? exempel mormors lägenhet är värd tre miljoner kr Kan jag och min bror ärva hälften var av det då? Så kan min mamma ärva ägodelar och dylikt? Med vänlig hälsning Oskar

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du undrar om din mormor kan testamentera sin dotters andel till dig och din bror, samt om du och din bror ensamma kan ärva av din mormors lägenhet. Jag tolkar det även som att din mormor inte har andra barn än dottern du hänvisar till, samt att dottern är din och din brors mamma. För att besvara denna fråga ska jag hänvisa till Ärvdabalken (ÄB)

Kan man testamentera bort barnets andel?

När din mormor går bort är hennes bröstarvingar (dvs barn), i detta fall din mamma, den första som har rätt att ta del av din mormors kvarlåtenskap. Som huvudregel ska alltså din mamma ärva allt som din mormor lämnar efter sig (ÄB 2 kap § 1 st 1).

Din mormor har dock en möjlighet att påverka hur hennes kvarlåtenskap ska fördelas efter att hon avlider genom att upprätta ett testamente. Som bröstarvinge har man dock alltid rätt att få ut sin laglott, vilket utgör hälften av den arvslott som man är berättigad till (ÄB 7 kap § 1).

Detta innebär att din mamma har rätt till minst hälften av din mormors kvarlåtenskap, och att denna del inte kan testamenteras bort. Laglotten utgör inte en fast summa, utan utgör en andel av den avlidnes totala förmögenhetsmassa. Den del som arvlåtaren (dvs din mormor) kan förfoga över är alltså endast den andel av kvarlåtenskapen som inte utgör bröstarvingens laglott. Notera även att formkraven för ett testamente ska vara uppfyllda för att testamentet ska anses vara giltigt (se ÄB 10 kap § 1)

Exempel

Om vi exempelvis utgår från att din mormors kvarlåtenskap endast utgör lägenheten som är värd 3 miljoner kr, har din mamma som huvudregel rätt att ärva hela lägenheten. Dock kan din mormor testamentera bort hälften av lägenheten, men din mamma har alltså en ovillkorlig rätt till en andel som motsvarar 1,5 miljoner kr. Resten av andelen kan din mormor förfoga över fritt genom ett testamente.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare