FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/08/2018

Kan den ena föräldern byta barnens efternamn utan den andres samtycke?

Min killes har två barn med sitt ex och de bär hans efternamn. Nu ska exet gifta sig och vill att barnen ska ta sin nya makes efternamn. Kan hon göra så, utan att få barnens pappas godkännande..?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar förutsätter jag att barnen är under 18 år gamla, ifall de är över 18 har de själva rätt att ansöka om det efternamn de vill ha.

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vilka bestämmelser som gäller om föräldrarna har gemensam vårdnad och vilka som gäller om någon har ensam vårdnad för barnen. Sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om byte av efternamn på barn blir lag om personnamn och föräldrabalken (FB) tillämplig.

Ensam eller gemensam vårdnad?
Ifall föräldrarna har gemensam vårdnad för barnen ska de tillsammans fatta beslut kring barnets personliga angelägenheter, se FB 6 kap. 13 §. Detta inkluderar beslut om exempelvis namnbyte på barnen. Om de har gemensam vårdnad krävs alltså pappans samtycke om barnens efternamn ska ändras.

Ifall exet har ensam vårdnad för barnen krävs det ändå att pappan samtycker till namnbytet, se lag om personnamn 34 § . Enda möjligheten att byta efternamn på barnen utan pappans samtycke skulle vara ifall de ansöker om det hos domstolen. I så fall kan domstolen godkänna namnbytet ifall den anser att det är förenligt med barnens bästa.

Sammanfattning
Nej för att byta efternamn på barnen krävs pappans samtycke oavsett om de har gemensam vårdnad eller inte. Enda möjligheten att byta barnens efternamn utan pappans samtycke skulle vara att ansöka hos domstolen, som i så fall bedömer om det skulle vara förenligt med barnets bästa.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare