Kan det utgöra förtal att sprida rykten?

Kan jag anmäla min svåger för förtal? Han har anklagat mig för att ha skickat sms till min syster där det står att jag vill att hon ska dö, vilket jag INTE har gjort. Han säger att han har berättat att jag skickat dessa sms för sina vuxna barn, och funderar på att berätta för fler personer med. Jag har alltså inte skickat elaka sms eller sagt till någon att jag vill att min syster ska dö. Nu har jag jag känt mig ledsen och deprimerad över att dessa falska anklagelser skulle kunna komma fram till mina vänner. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och stort tack för du att vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Förtal

Brottet förtal regleras i 5 kap 1 § BrB och består i att en person till andra lämnar en nedsättande uppgift om tredje person. En person kan dömas för förtal om personen utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.

I ditt fall

En anklagelse om att du skulle ha skrivit ett sådant sms till din syster är ett sådant utpekande som kan träffas av bestämmelsen om förtal. Att personen även sprider anklagelserna till dina nära och kära innebär att personen vill utsätta dig för andras missaktning. Det finns dock undantag där anklagelser inte ses som förtal. Det kan vara om anklagandet var försvarligt och man kan bevisa att det var sant eller haft skälig grund för att anta att det var sant. Jag ser dock inte hur det är försvarligt att sprida sådan information till dina vänner, min bedömning är därför att ryktena inte omfattas av undantaget. Allting beror dock på omständigheterna i verkligheten.

Förolämpning, 5 kap 3 § BrB.

Det finns även en bestämmelse om förolämpning i 5 kap 3 § BrB. I paragrafen föreskrivs straff för beskyllningar, nedsättande uttalanden eller förödmjukande beteenden eller annat skymfligt beteende som riktar sig till den utsatte personen. Beteendet ska ha riktat sig till den utsatte. Den brottsliga gärningen avser beteenden som syftar till att såra den utsattes känslor. Gärningen ska vara ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet. Det innebär att din svåger även skulle kunna uppfylla förutsättningarna för förolämpning.

Första steget är att anmäla händelserna till polisen med en vädjan att du vill att åtal väcks i målet. Jag hoppas du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss igen.

Julia NilssonRådgivare