FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/03/2022

Kan distansavtalslagen förhandlas bort?

Hej. Jag har köpt en produkt ur e-handelsplattform och betalat med ett presentkort/gåvokort jag som julklapp fått från min arbetsgivare. Nu vill jag ångra köpet och vill att returnera produkten förslagsvis mot ett nytt presentkort. Jag är medveten om att distansavtalslagen ger 2 veckors ångerrätt - det gäller väl även om jag betalar med presentkort, eller? Företaget säger nej, de har inte öppet köp eller bytesrätt. Min fråga är, har de rätt att förhandla bort distansavtalslagen? Kan det ha stått nåt i det finstilta som jag inte läst? //

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan kommer jag utgå från att distansavtalslagen (förkortat DAL) är tillämplig. Detta innebär att jag kommer utgå från att du är konsument, säljaren är näringsidkare och att det rör sig om ett distansavtal (se 1 kap. 1 och 2 § DAL). Jag kommer också utgå från att du har köpt en sak (dvs. lös egendom/en vara) och att du har agerat inom ångerfristen (dvs. 14 dagar).

Konsumentskyddande lagstiftning

DAL är tvingande till konsumentens fördel. Detta innebär att avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i lagen är sämre för konsumenten är utan verkan (se 1 kap. 4 § DAL). Detta betyder alltså att det inte spelar någon roll om det har "stått något i det finstilta" som du inte har läst – reglerna i DAL kan ses som en minimistandard vilken företag inte kan avvika ifrån.

Du har 14 dagars ångerrätt

Precis som du skriver har konsumenter 14 dagars ångerrätt, detta framgår av 2 kap. 10 § DAL. Det finns vissa undantag från ångerrätten (se 2 kap. 11 § DAL). Eftersom jag inte vet vad du har köpt så kan jag inte ge ett säkert svar på om något undantag är tillämpligt eller ej. Förutsatt att något av undantagen inte är tillämpligt har du alltså rätt att ångra dig.

Observera att ångerrätt inte är samma sak som öppet köp eller bytesrätt. Det är enbart 14 dagars ångerrätt som du har rätt att kräva enligt DAL.

Ångerrätten gäller även när du har betalat med presentkort

Om du utövar din ångerrätt ska säljaren betala tillbaka med samma betalningssätt som du använt vid köpet (se 2 kap. 14 § DAL). Eftersom du har betalat med ett presentkort så ska du alltså som huvudregel få tillbaka ett presentkort på samma värde.

Vad kan du göra nu?

I första hand skulle jag rekommendera dig att höra av dig till säljaren en gång till för att meddela att du vill utnyttja din ångerrätt enligt distansavtalslagen. Om säljaren inte accepterar detta så skulle du kunna vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

ARN är en myndighet som prövar konsumenttvister och ger rekommendationer på hur dessa ska lösas. Till skillnad från domstol så är det gratis att få sin tvist prövad av ARN. Du kan läsa mer om ARN på deras hemsida: https://www.arn.se/konsument/. Här finns information om vad som krävs för att tvisten ska kunna prövas, hur det går till osv. Observera särskilt att det bland annat finns vissa värdegränser.

Om du överväger att vända dig till ARN skulle jag rekommendera dig att kommunicera skriftligen med säljaren och spara all kommunikation. Detta kan vara bra för dig att ha som bevis vid en ev. framtida tvist.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare