Kan efterlevande maka ge biologiska barn obegränsade gåvor när särkullbarn har rätt till efterkrav?

Hej,

Min mor önskar ge tre av sina barn en "slant" (gåvobrev måste upprättas). Då det finns två särkullbarn som ska ha sin sista andel från sin fars arv när mor avlider. I testamentet står det att hon har fri förfoganderätt av hennes avlidna makes arv. Om hennes pengar är slut när hon avlider har särkullbarnen rätt till sitt arv i alla fall? (Hon äger en 1/2 bostadsrätt). Kan särkullbarnen göra anspråk på pengarna som kommer från försäljningen av bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att testamentera att den efterlevande maken ska ha fri förfoganderätt är vanligt när det finns särkullbarn i bilden. När den första maken avlider har särkullbarnen möjligt att kräva att få ut deras arv direkt trots att den finns efterlevande make eftersom det inte är särkullbarnets biologiska förälder som fortfarande lever. Detta brukar dock bli svårt eftersom kvarlåtenskapens värde ofta finns i till exempel bostaden som den efterlevande maken/makan önskar bo kvar i, därför avsäger sig ofta särkullbarnen den rätten och avvaktar den kvarlevande maken/makans bortgång.

Fri förfoganderätt innebär att din mamma har möjlighet att fritt förfoga över kvarlåtenskapen detta innebär att summan som arvet motsvarat om särkullbarnen direkt krävt ut deras arv kan minska om de avvaktar till den efterlevande personen också avlidit, 3:2 jämte 3:9 ärvdabalken. Särkullbarnen ärver en andel, inte en summa. Om vi säger att din mamma och hennes avlidne make/make endast hade giftorättsgods dvs inga tillgångar har undantagits som enskild egendom hade särkullbarnen rätt till hälften (1/2) av makarnas tillgångar eftersom det motsvarade den avlidne personens kvarlåtenskap. Eftersom tillgångarna bl.a. bestod av en bostadsrätt så kunde bara barnen få ut hälften av vad de fick rätt till dvs ¼. Då har de rätt till efterarv på ¼ detta innebär att av din mammas tillgångar när hon går bort har särkullbarnen rätt till ¼ av kvarlåtenskapen. I din mammas kvarlåtenskap ingår alla hennes tillgångar dvs även värdet av bostadsrätten.

Men till skillnad från full äganderätt som inneburit att din mamma kunnat testamentera bort sin makes pengar t.ex. så finns vissa begränsningar för vad din mamma med fri förfoganderätt kan göra med kvarlåtenskapen. En av de begränsningarna är just gällande gåvor. Din mamma kan inte ge sina biologiska barn gåvor utan tillbörlig hänsyn till särkullbarnen som innebär att deras efterarv väsentligt minskas. I praxis har detta inneburit att boet minskat med i alla fall en fjärdedel, i förhållande till vad det skulle värderas till innan gåvorna. Består gåvorna av så stor andel kommer särkullbarnen istället att få en viss andel från er syskons arvslotter när er mamma går bort istället.Finns det inte tillräckligt stort andel kvar på era lotter kommer det ske en god tro- bedömning. Om gåvan avser så stort belopp att ni syskon insåg eller borde insett att gåvan väsentligt skulle vara nackdel för särkullbarnen eftersom deras efterarv minskas så mycket kommer era gåvor behöva återgå det vill säga att ni kommer behöva betala tillbaka beloppet, 3:3 ÄB.

Det finns även begränsningar åt andra hållet som skyddar er syskon, om er mammas arv överstiger värdet när hennes make gick bort så ska den summan endast tillfalla hennes barn om ökning berott på hon ärvt, fått i gåva, testamente eller jobb, 3:4 ÄB.

Därför hade jag gett dig rådet att tänka prata ihop med din mamma och ni syskon för att se så att ni inte överstiger gränsen för vad som anses som en tillåten gåva när särkullbarnen till din mammas make, har rätt till efterarv.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare