Kan efterlevande make tvingas sälja gemensamt hus för den avlidnes skulder?

Hej

Min pappa avled nyligen och det har visat sig att han har en massa skulder som min mamma då maka, inte har varit med och tagit.

Dom har varit gifta och har ägt ett hus tillsammans som numera är min mammas ända boende.

Kan fordringsägarna tvinga min mamma att sälja sitt hem för att få sina skulder betalda?

Hur går man tillväga med hans skulder som är på ca 700 tusen huset är värdet till ca 3 miljoner men inköpt för 25 tusen och belånat tillsammans på 1,8 Mkr?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som om du dels undrar om din pappas fordringsägare kan tvinga din mamma att sälja huset, dels om vad som händer med din pappas skulder.

Kan fordringsägarna tvinga din mamma att sälja huset?

Fordringsägarna kan begära utmätning hos dödsboet för att få betalt för sina fordringar på din pappa. Bestämmelser om utmätning finns i utsökningsbalken (UB). Utgångspunkten är att det är den betalningsskyldiges, dvs. din pappas (i detta fall, dödsboets), egendom som tas i anspråk för dennes skulder (4 kap. 2 § UB). Samägd egendom kan dock också utmätas, om en fordringsägare, den skuldsatte eller någon av delägarna yrkar det hos Kronofogden (8 kap 8 § UB). Om samägd egendom säljs går den skuldsattes del till skulderna och övriga delägare får sin andel i pengar. När Kronofogden väljer vilken av den skuldsattes egendom som de ska utmäta ska de dock i första hand välja den egendom som kan beräknas täcka skulden. De ska även välja sådan egendom som är till minsta förlust eller olägenhet för den skuldsatte, exempelvis kontanter, banktillgodohavanden och lösa föremål. Fast egendom ska utmätas som en sista utväg (4 kap. 3 § och 24 § UB).

Om huset står som säkerhet för banklånet har banken särskild förmånsrätt i huset. En fastighet får inte säljas till ett lägre värde än att samtliga borgenärer med bättre rätt (dvs. banken) får sina fordringar täckta (12 kap. 32 § UB). Om husets marknadsvärde är 3 MKR och det är belånat till 1,8 MKR kommer 1,8 MKR att vara det minsta tillåtna försäljningsvärdet för de fordringsägare som inte har särskild förmånsrätt.

Kronofogden ska alltid ta hänsyn till den skuldsatte och se till att utmätningen har en så liten påverkan på den skuldsatte som är möjligt. Om din mamma ska bo kvar i huset så kommer de troligtvis inte att utmäta det, under förutsättningen att det finns andra tillgångar i dödsboet som går att utmäta som täcker skulderna. Om det inte finns någon annan egendom än huset har Kronofogden möjlighet att utmäta det även om din mamma motsätter sig det. En annan sak är att din mamma kan försöka komma överens med fordringsägarna om att ta över lånen, eller i vart fall ett av dem för att säkerställa att annan egendom än fastigheten kan täcka skulderna. Om det inte är banken som begär utmätning måste hänsyn även tas till att en försäljning inte får understiga bankens fordring, och om så inte kan ske så kan fastigheten inte säljas.

Vad händer med din pappas skulder?

När en person avlider upprättas en bouppteckning som innehåller vilka tillgångar och skulder som den avlidne hade vid tidpunkten för sin död (20 kap. 1 § och 4 § ärvdabalken, ÄB). Den avlidna personens skulder och tillgångar övergår till ett dödsbo och fordringsägarna får i stället en fordran på dödsboet. Skulderna ska då betalas med de tillgångar som finns i dödsboet, dvs. din pappas f.d. tillgångar. Beträffande huslånet framgår av frågan att dem står på det tillsammans, varför din pappas del av lånet övergår till dödsboet. Om dödsboet inte kan betala kan banken kräva din mamma på hela beloppet eftersom de båda är solidariskt ansvariga. Din mamma kan i stället be om att få ta över det gemensamma huslånet, något som dock kräver bankens samtycke.

Slutsats

Kronofogden har rätt att ta huset i anspråk och sälja det om det inte finns några övriga tillgångar i dödsboet som föreslår till betalning av de skulder som fordringsägarna begär utmätning av. Om dödsboet alltså har andra tillgångar kommer dem att tas i anspråk först. Om utmätning och försäljning sker har din mamma rätt till ersättning för sin del av huset.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och stort lycka till!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare