FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2024

Kan en 18-åring köra bilen som för över alkohol in i landet från Tyskland?

Hej! Jag och min flickvän planerar på att åka till Tyskland i sommar. Hon är 20 men jag är bara 18. Jag undrar får vi / hon handla alkohol i Tyskland och ta med det till Sverige även om jag är med i bilen. Tillägga är att hon har inte körkort så det blir jag som kör. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till införselregler av alkohol regleras det främst av alkohollagen men också lag om straff för  smuggling. Du hittar länk till Alkohollagen (här) och till lag om smugglingsbrott (här).

Införsel av alkohol ill Sverige

En fysisk person får föra in alkohol till landet från ett annat EU-land utan att betala skatt och tullavgifter (2 kap. 10 § Lag om alkoholskatt). För att en fysisk person ska ha rätten att föra in alkohol till landet krävs det 1. att personen är 20 år eller äldre, 2. att alkoholen är för “personligt bruk” (4 kap. 4 § andra stycket alkohollagen). Med personligt bruk menas att alkoholen ska vara införskaffad för att konsumeras av den fysiska personen och inte för att säljas vidare (kommersiellt bruk). Gränsen för vad som är personligt  bruk kontra kommersiellt bruk baseras på mängden alkohol som personen för in i Sverige. Här finns det schablonmängder som kan ge en indikation på om tullverket kommer godkänna införsel för “personligt bruk”. Schablonmängderna är 10 liter spritdrycker, 90 liter vin och 110 liter starköl. Schablonmängderna ska inte tolkas som att du får ta in 10 liter sprit, 90 liter vin och 110 liter öl samtidigt, utan varje liter tal avser maxgränsen, bara att du använder andra enheter för att räkna ut det. För du exempelvis in 9 liter sprit så kommer du inte kunna föra in 90 liter vin, utan du kan endast ta med 9 liter vin (motsvarande 1 liter sprit). Dessa siffror är endast referensgränser och det går att ta in mindre och det ändå inte kan klassas som personligt bruk och du kan ta in mer och att det klassas som personligt bruk. Det handlar mycket om vad du som för in alkoholen kan styrka eller inte. Det går bland annat att ta in mer alkohol för “personligt bruk” exempelvis för ett bröllop. I sådana fall krävs det att du har dokumentation som kan styrka att bröllopet kommer att ske. Du kan läsa mer om detta på tullverkets webbplats som du hittar länk till (här).

Kan en 18-åring köra bilen över gränsen?

Det framgår inte av lagen att den som är 20 år och för in alkohol i landet behöver vara den som också fysisk kör bilen som för över alkoholen. Det går ju exempelvis att föra in alkohol genom att vara passagerare på en buss. Av den anledningen anser jag att det inte borde vara några problem att en 18-åring kör bilen som för in alkoholen över gränsen, så länge det går att styrka att 20-åringen (som också sitter i bilen) kan visa att alkoholen är köpt av hen och att alkolen är för dennes personliga bruk.

Men i och med att jag inte kunde hitta något tydligt svar så valde jag även att ta kontakt med tullverket för att styrka min tes. Där fick jag följande svar:

“Det finns inget i lagen som säger att personen som kör behöver vara 20 år (utan där gäller ju 18 års-gräns och att man har körkort) men du som har köpt alkohlolen ska kunna visa för tjänstgörande tulltjänstepersonal vid gränsen att den alkohol som är i bilen är enbart för ditt eller din familjs personliga bruk och inte till den personen som kör bilen.”

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är det helt okej att du som är 18 år kör bilen över gränsen, utan att det skulle innebära att du gör dig skyldig till smuggling (3 § Lag om straff för smuggling). Vad du behöver se till är att det går att styrka att alkoholen är inhandlad av 20-åringen (spara kvitton!) och att mängden alkohol inte är för stor samt att den är för 20-åringens personliga bruk.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare