Kan en anhörig som är sjuk få uppehållstillstånd?

Hej! min mamma är 81, hon har blivit sjuk och kan inte klara sig själv i hemlandet ,hon behöver mycket hjälp, finns möjlighet att hon få uppehållstillstånd i Sverige. Jag har bott i Sverige sen 2007, jag har ett jobb och ett bostad.

Lawline svarar

Hej!

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag använda mig av utlänningslagen (UtlL). Det relevanta i ditt fall är att utreda om din mamma kan få uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig.

Kan din mamma få uppehållstillstånd på grund av anknytning?

Eftersom du själv är bosatt i Sverige kan din mamma som är nära anhörig till dig få uppehållstillstånd om hon ingått i samma hushåll som dig och det finns ett särskilt beroendeförhållande mellan din mamma och dig som redan fanns i hemlandet (5 kap 3a § UtlL). Du och din mamma måste alltså ha bott tillsammans innan du flyttade till Sverige. Det krävs även ett beroendeförhållande som fanns redan i hemlandet. Med detta menas att du måste tagit hand om din mamma i hemlandet när ni bodde tillsammans och att din mamma därför är beroende av din hjälp på grund av hennes sjukdom.

Eftersom din mamma inte räknas som din kärnfamilj i lagens mening finns ingen annan möjlighet för henne att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig. Med kärnfamiljen menas nämligen make, sambo samt barn under 18 år (5 kap 3 § UtlL).

Krav på att du ska kunna försörja dig och din mamma

För att detta uppehållstillstånd ska kunna beviljas finns även ett krav på att du ska kunna försörja dig och din mamma samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda (5 kap 3b § UtlL).

Om så är fallet kan din mamma få ett tidsbegränsat uppehållstillstånd (5 kap 3g § UtlL). Värt att nämna är att ansökan ska vara gjord och beviljad innan din mamma kommer till Sverige (UtlL 5 kap. 18 § )

Du kan läsa om hur du söker uppehållstillstånd till din mamma här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare